Ki van itt?

Oldalainkat 554 vendég és 0 tag böngészi

A korábbi cikkek ebben a témában ezen a linken érhetőek el.

Júniusban az amerikai képregényeladások kapcsán három érdekes dologra is fény derült. Az első, hogy a DC nagy fellendülése csak a sors egy tréfája volt, mert akármilyen gigantikusat is dobjanak – mint ahogy júniusban megtették –, a Marvelt nem tudják leverni. A másik, hogy a Spawn olvasóinak táborát a jelek szerint igen könnyen meg lehet vezetni. A harmadik pedig, hogy a könyvesbolti terjesztésben sokkal nagyobb pénz lehet a képregénykiadók számára, mint azt sejtettem.

A DC igen erősen nyitott. Két új sorozatot is indítottak, és bár mindkettőben ott szerepel a címben Superman, ironikus módon mégis azt bizonyítják vele, hogy Batmannel manapság mindent el lehet adni a tengerentúli képregényeseknek. Az első helyen ugyanis a jelenlegi Batman v2 írójának és a DC alelnökének közös sorozata, a Superman Unchained található, ami negyedmillió példányával és ötdolláros borítóárával megmutatja nekünk, hogy a reklám ereje nagy, a kiadók pénzéhsége pedig még nagyobb. Kíváncsi vagyok, ha három- vagy négydolcsis kategóriába kerül, mennyivel több megy el belőle.
Második helyen egy érdekesebb példány található. A címe Batman/Superman. Igen, nem is leplezi, hogy immár Batmant tolja előtérbe, annak ellenére, hogy a sztori eddig inkább Superman köré összpontosul… pont, mint az korábbi, Superman/Batman címet viselő sorozatnál. (Megfigyeltétek már, hogy a Superman—Batman közös sztorikban általában Batman bukkan fel Szupi életében, mert fordított esetben az Acélember valószínűleg elég hamar lerendezné Batman aktuális dilis ellenfelét… mégis valahogy az egész sztoriban a bőregeret tuszkolják előtérbe?) A füzet legnagyobb vonzerejét valószínűleg az jelentette, hogy a reklám szerint Jae Lee rajzolta. Más kérdés, hogy nincs olyan elemzés vagy kritika széles e neten, ami ne említené, hogy ez egy icipicit (nem is olyan icipicit) hazugság, mert a füzet második felét nem Lee jegyzi. Ez könnyen megeshet, hogy elégé drasztikus esést eredményez majd a 140e feletti indítás után.

És igen, ez két olyan DC-füzet a lista legelején, melyet egy Lee rajzolt. És mindkettő dél-koreai. (Bár Jae már másodgenerációs.) Az élet néha érdekes apróságokat produkál.

Harmadik helyen a szokásos Batmant találjuk, ami annak ellenére brutálisan elverte az Age of Ultront, hogy annak utolsó füzete 16e példányt emelkedett a kilenceshez képest. Ez a szám megegyezik a Spawn júniusi eladásaival. Az Age of Ultron legvégével kapcsolatban a Marvel előre kiszivárogtatta, hogy szerepel benne a spawnos Angelica, akit Gaiman hajlandó volt átadni nekik. Nehezen írnám azt, hogy a kettő között nem látok összefüggést. Pedig az angyal szerepelt vagy másfél képkockát összesen. Azt is olyan jó spawnosan: egy véres levágott fej mellet pózolva megesküszik, hogy aki odarángatta, azt felkoncolja. Hát nem szép nézni, hogy húsz év után valami ugyanolyan konzekvensen gyatra, mint amilyennek mindig is ismertük?
Amúgy Gaiman annyira érdeklődik a figura iránt, hogy nem is veszi kezelésbe, behajítják a mostani Bosszúangyal-csapatok valamelyikébe. Mivel a tagság ott már közelít a nyolcvanhoz, valószínűleg különösebb gond nélkül elfér a többi nem használt szereplő mellett, és legalább mindig lehet egy félmeztelen csaj a borítókon.

A fenti Age of Ultron 10. száma amúgy zárja a 100e felettieket, a kilencedik rész már 94e példányon áll, éppen a JLA v5 felett. Ezzel a közel két éve egymást maró JLA v5 – Batman v2 közti különbség lassan eléri az 50%-ot.
A Marvelnél egy hasonló csata van most kibontakozóban. Slott Superior Spider-Manje eddig jól tartotta magát a legjobban fogyó ongoingként, ám Bendis All New X-Mene kezd stabilabbá válni, a mostani listán már fej-fej mellett vannak. Valami bámulatos, hogy Bendis – azok után, hogy megbukott a Bosszú Angyalaival, miközben elhasalt egymás után két ongoinggal – képes megtartani a vezető író szerepét a cégnél. Előbb az Age of Ultron szerepel jól mint nyári event – majd kiderül, hogy az lesz a következő Avengers mozifilm címe, bár ezen kívül nulla összefüggés van a kettő között, mert… nos, Whedonnak van esze –, most meg sanszos, hogy az övé lesz ismét a legtöbb pénzt hozó ongoing. És mindezt úgy, hogy egy jottányit sem változtatott a stílusán.

Ha már szóba került a filmes kötődés… A Kick-Ass harmadik felvonása egész szépen, a tizedik helyen indított, a Guardians of the Galaxy pedig az áprilisi mega-zuhanás után már alig esett, 75e példányával egészen szépen hozta az elvárásokat. Jobban megy neki, mint a JLA v6-nak, ami kicsi nagyobb léptekkel halad lefelé. Nem akkorával persze, mint a múlt havi vezető cím, az X-Men v4, ami a variánsoktól megszabadulva azonnal veszített 100e olvasót. Ezzel most kissé nyitottabbá tette a versengést az Avengers és a Bendisen túli X-részleg között, amely szerkesztőségek metszete, az Uncanny Avengers immár nyugodtan bukott ügynek nyilvánítható: májusban még legfelül volt ebben a kötegben, most a negyedik.

Nem csak a DC csinált az élen egy mesterhármast, az Image hasonló bravúrt hajtott végre a két nagytól megtisztított listán. Első helyen ismételten a Walking Dead szerepel, méghozzá eléggé magasan. A zombikat követi az olvasóit megfelező Jupiter's Legacy, ami a közel 50e-s eladásával még mindig egy top50-es cím, méghozzá bőven. Közvetlen mögötte (és ezúttal szó szerint, 33-34. helyen vannak) egy új minisorozat kapott helyet, Greg Rucka Lazarusa, egy sci-fi thriller egy financiális alapon működő, disztopisztikus társadalomról, ahogy az egyes családok minden erőforrásukat egyetlen tagjukba ölik, hogy ő védelmezze meg őket. Ja, és az ilyen-olyan (?)Shock című játékok mintájára akit kinyírnak, az egy pillanat alatt visszajöhet. (Nem írtam el, a BioShock rég elmarad ezzel az ötlettel a System Shock mögött.) Úgy tűnik, Rucka is szokott játszani.

A Dark Horse továbbra is a Star Wars ongoingjával szerepel az elegyben, míg az IDW még mindig leginkább a My Little Ponyt tudja felmutatni legerősebb címeként. Ami így érdekes kontrasztot alkot a második helyezettjükkel, amely az X-akták úgymond hivatalos tizedik évadát takarja. A Buffy után még egy híres és hosszú televíziós sorozat folytatja az életét képregényként.
Az Aspen e havi újdonságáról még életemben nem hallottam. Bubblegun a címe, és a leírása és a képek alapján az egész egy high-tech akció kaland, nem mellékesen pedig tömény fanservice. Továbbá a jelek szerint létezik még olyan nyugati képregényrajzoló, aki szerint a mellek tökéletes félgömb alakúak és nem hat rájuk a gravitáció.

Habár a Boom! Studiosnál úgy tűnt, nagy reményeket fektethetnek az Adventure Time mellé indított Regular Show-feldolgozásba, az már most, a második számra a nagy tesó mögé esett. Ám ez még mindig azt mutatja, hogy a régebben inkább a kommersz/goth horror/akciósorozatokra koncentráló kiadó számára furamód a gyerekképregények jelentik az előrefelé vezető utat.

Kötetek szempontjából a júniusról annyit jelenthetünk ki, hogy a Walking Dead erős volt, ám nem egy mezőnyt agyonverő módon. A képregényes és a könyvesbolti listán is a 18. tpb vezet, illetve utóbbinál jó helyen áll a két Compendium is. A boltokban amúgy most eléggé vegyes volt a helyzet, nincs igazán kiemelkedő köztük. Talán csak az emelhető ki, hogy a Man of Steel film kapcsán megugrott Straczynski Earth One-jának az eladása, de nem valami drasztikus módon.

Ugyanakkor a könyvek kapcsán egy érdekesség. Ha hinni lehet az ICv2 stábjának, akkor a piaci összesítés alapján igen érdekes képet kapunk arról, hogy az egyes szuperhősök mennyire jövedelmezőek az anyacégeik számára. Persze, jelenleg Batman lapátolja össze a legtöbbet, ám Marvelen belül a jelek szerint Fraction Hawkeye-sorozata valami eszméletlen jól mehet a könyvesboltokban, mert több pénzt kerestek vele az elmúlt három hónapban, mint az összes Pókember-cuccal együttvéve.

Igen, jól olvastátok. Sólyomszem önálló sorozata, aminek a füzeteiből havonta negyedannyi se megy el, mint Slott Pókjából, több pénzt termel a Marvelnek, mint a hálószövő. Ez már több tízezres mértékű eltérést sejtet a könyves eladásokban.

A másik érdekes hír, hogy végre megérkeztek a pontos számok: a kiadók jelentése alapján a digitális képregények ismét majdnem megháromszorozták az eladásaikat, 25-ről 70 millió dollárra nőtt a részesedésük, ami már lassan megközelíti a 750 millió dolláros piac 10%-át. Amúgy ez azt is jelenti, hogy a tavalyi év valóban teljesen pozitívan zárult a képregénykiadóknak, egyedül a köteteknél tapasztalható erőteljes visszaesés, az évezred elejéhez képest reneszánszukat élik a füzetek.

És most vissza a szokásos ügymenethez.

Ahogy a felvezetőben már kitértem rá, hiába vitte el a DC az első három helyezettel a bevételek öt és fél százalékát (amiből három csak a Superman Unchained), ezzel mindössze azt érték el, hogy megközelítették a Marvelt: 32,7/29,6 és 38,3/32% lett az állás (bevétel/példányszám) az örök riválisuk javára. Ez amúgy egyben jelzi azt, hogy a Supermam Unchained igen erős túlárazottsága eléggé hangsúlyosan köszönt vissza a részesedési számokban.

A kicsik közül természetesen az Image nyert, közel 9%-kal, ám most a Dark Horse egészen közel volt az IDW-hez… de a második helyét továbbra sem veszélyeztette. Mögöttük a szokásoshoz képest szoros lett a befutó a Dynamite és a Boom! között, amihez valószínűleg köze van annak, hogy feljebb nem véletlenül nem írtam semmit a Dynamite-ról… egyszerűen olyanok a listán, mintha ott se lennének.

Ezzel szemben a Valiant komoly bravúrt ért el: immáron mindkét viszonylatban elérték az egyszázalékos határértéket. Egy kicsivel több, mint egyéves kiadótól ez azért komoly siker: olyan régi motorosokat vernek ezzel jelenleg, mint az Avatar Press vagy a Zenescope.

A nagy év eleji bővülési ütem az Age of Ultron vagy a folyamatosan érkező, egyszer nagyot szóló első számok ellenére jelentősen kisebb: a második negyedév összesítettben alig több mint 5%-kal bővült az első három hónap közel húsz százalékához képest. Ezzel amúgy az első félév még mindig bő tízszázalékos pluszban áll. Maga a hónap viszonylag felemásan alakult: a DC-nek hála a füzetek kicsit jobban mentek, ám a könyvek erősen húzták lefelé az átlagot.

És végezetül jöjjenek a szokásos linkek:
Top 300 képregényfüzet
Top 300 képregénykötet
Kiadók piaci részesedése

A hozzászóláshoz bejelentkezés szükséges.

Hozzászólások  

# Farek 2013-08-06 16:43
talgaby, korábban máshol nem válaszoltál rá, most áruld már el: melyik az a két Bendis ongoing, ami csúnyán megbukott és igyekeznek agyonhallgatni, hogy valaha is létezett?
# talgaby 2013-08-06 17:20
Spider-Woman (ezt főleg) és Moon Knight.
# Snake 2013-08-06 19:23
Nem véletlenül, a Spider-Woman bűnrossz volt.
# Farek 2013-08-07 11:11
Ezek ennyire gázak voltak? Mit szúrt el bennük?
Gondolom, nem túl sok részt érhettek meg.
# Snake 2013-08-07 12:57
A SW nagyon, és abban szinte mindent. Talán a 7 részt élt meg. A Moon Knight-ról ellenben én nem vagyok olyan rossz véleménnyel, attól az ultis vackai ezerszer rosszabbak (mondom ezt úgy, hogy a Morales-es Pókja kifejezetten élvezetes).
A Sólyomszemes kötet alakulását meg november környékén lesz még érdemes figyelni, mert akkor jön ki belőle a HC.
# Balakin 2013-08-14 14:33
A Moon knight a gyatra fogyása ellenére, kritikailag és a kevés olvasója által is elismert, legjobb tudomásom szerint.
Az, hogy a kötetek rosszul teljesítenek csak a képregényboltokra értendő vagy mindenre úgy általában?
# talgaby 2013-08-14 14:45
Képregényboltokra. Amiről konkrét bevételi adatot látok, az csak a Diamond, és ők csak a szaküzleteknek szállítanak. meg talán a nagykereknek, de jó pár netes viszonteladó olyan árakkal operál, amik inkább azt sejtetik, hogy közvetlen kiadóktól rendelnek (kapásból lejön vagy 40% így nekik). Ha tényleg igaz, amit a Hawkeye bevételeivel sugallnak, akkor a könyvesboltokban a havi első helyezett nem 5-10e példányban megy el, hanem 20-50e-ben. AMi mondjuk annyira nem lenne elrugaszkodott, elvégre közismert tény, hogy az olynaokból, mint a Bone, Arkham Asylum vagy Watchmen, az eltelt úgy 10-20 évben elment már könyvesboltokban egymillió példány.
Atom feed | HálóZsák képregények | 2003 óta