A korábbi cikkek ebben a témában ezen a linken érhetőek el.
A 2014-es év 2013-hoz hasonlóan kissé hullámzóra sikeredett az amerikai képregénypiacon, ahol a két nagy kiadó, a Marvel és a DC pár trükkje szükségeltetett ahhoz, hogy a piac a naptári évben nullszaldósra jöjjön ki. Emellett az év a Dark Horse hanyatlásáról és az Image előretörésének folytatásáról szólt, de mellettük nagy átlagban kijelenthető, hogy továbbra is inkább az indie piac mozgolódik, míg a két nagy a látszólagos nyüzsgés ellenére is eléggé tespedten áll a dolgokhoz a nagy 2011/12-es felbolydulás óta. Persze ettől még mindig belőlük áll az évi összesített lista, lássuk hát, mennyire.
Habár a Marvel anyacége, a Disney kijelentette, hogy ők a képregényekkel nem támogatják a konkurenciához került szereplők filmjeit (többek között ezért nem reklámozzák még véletlenül se jó ideje a perifériára szorult Fantasztikus Négyest), az év eleje mégis attól volt hangos, hogy lecserélik a Dan Slott alatt a történelem eddigi talán legjobb Pókemberévé váló Dr. Octopust és megszüntetik a Superior Spider-Mant, hogy az amúgy egészségesen elhasaló film kedvéért visszarángassák Peter Parkert a túlvilágról. Slott szerencsére nem okozott csalódást, és az Amazing Spider-Man v3 hamar egyértelműen a Marvel vezető címévé vált. Az első számból majdnem 560e példány fogyott el, amellyel ugyan meg se közelítette a legendás obamás szám eladásait, de így is évek óta az első félmillió feletti füzetet tisztelhetjük benne. Persze ez igen hamar az ötödére esett a későbbiekben, ám az ASM v3 így is kijelentheti magáról, hogy az összes idei füzete ott van a felső ötvenben – erre a bravúrra mindössze a Batman v2 volt képes mellette.
Az év másik nagy kiugrását a Loot Crate nevű geek szeretetcsomag-összeállító cégnek köszönhetjük, akik minden hónapban egy bizonyos tematika mentén mindenféle érdekességeket tesznek egy pakkba, és ezt küldik szét az előfizetőiknek. Idén két alkalommal is egy-egy képregényfüzetre esett a választásuk, jó negyedmillióval megdobva az érintett eladásokat. Az első a Rocket Racoon v2 első száma volt Skottie Youngtól, ami a Guardians of the Galaxy mozifilm frenetikus (és a vártnál jóval nagyobb) sikerét lovagolta meg, a másik pedig az AMC sorozatának hála még mindig felettébb népszerű Walking Dead volt. Utóbbi 326, előbbi 311e füzettel teszi egésszé a 2014-es dobogót.
Habár hivatalosan a Marvel idei nagy eventjei Aaron Original Sinje és Remender AXIS-a voltak, a cég valódi nagy dobását Rozsomák (garantáltan átmeneti) halála jelentette. A Charles Soule jegyezte Death of Wolverine című mini mind a négy száma ott van a top10-ben, míg az Original Sin mindössze egyet küldött oda. Igaz, az az event legalább elmondhatja magáról, hogy az összes (nem .1-es) száma a felső százban végezte, ellentétben az AXIS-szal, aminek három füzete jutott be oda, az egyik ráadásul épp a 100. helyen.
A DC eközben csak a Forever Evillel próbálkozott, és azt is viszonylag hamar letudták. A sikere az Original Sinéhez fogható, ellentétben Morrison dimenziókat átölelő agymenésével: a Multiversity még az AXIS-nál is kevésbé fogta meg az olvasókat.
Persze ez nem azt jelenti, hogy a DC egy logikus lépéssel pihenőre fogta az eventeket. Épp ellenkezőleg, teljesen felcsavarták és hetisorozatok formájában erőltetik őket, amiből szép lassan hármat is indítottak egymás mellett. Közülük egyedül a Batman Eternal ért el valami épkézláb eredményt (köszönhetően az árának és a címének), míg a New 52: Future's End csak szenved, az Earth 2: World's End pedig már annyira nem érdekel senkit, hogy a három közül ez az egyetlen, ami már fel se fért teljes idei mivoltában az 1000-es listára.
Az ongoingok körében valószínűleg a Harley Quinn v2 sikere a leginkább meglepő. Joker dilis barátnőjének saját címe gyakori vendég a havi top10 környékén, és hiába láthattunk év közben közel 50%-os ingadozásokat tőle, mégis mindegyik 2014-es füzete valahogy odaverekedte magát a felső 250-be, amiből három a top100-at is megtisztelte a jelenlétével.
Ezen túl azonban a két nagy listája kevés meglepetést mutat, csupa slágercím van felül, mint például minden elképzelhető Avengers, X-Men, és bármi, aminek a címébe valahogy be tudták tenni a „Batman” szót.
A kis kiadók terepét egyértelműen az Image uralta. Az itteni felső 25-ből 1, 50-ből 11 helyet engedtek csak át másoknak, és onnan is igazából a Dark Horse Serenity-minije volt az egyetlen komoly kihívójuk. De ha már a Sötét Lónál tartunk, kiemelendő, hogy mennyire komolyan szenvedtek a Star Wars portfólió elvesztése miatt: hiába élesztették fel az Alien/Predator képregényeket, azok még az első számokkal se szerepelnek az 1000-es listán, ahová a kiadó kizárólag a fentebb említett Serenityvel és az utolsó Star Wars-füzeteivel nevezte be magát. Hacsak nem találnak ki valamit 2015-ben, akkor lehet, hogy hosszú idő után először lemaradnak az évi összesítésből.
Habár ez önmagában még nem a világ vége, amit ékesen szemléltet az IDW példája: lehet, hogy csuklóból lenyomják már a Dark Horse-t és teljesen bebetonozták magukat az indie-k második helyére, ezen a listán mégis mindössze egyszer szerepelnek. Hogy egy másik extrém példát is mondjak, a Titan Comics három füzetet tett hozzá a felső 1000-hez, pedig az IDW-hez képest ők aztán tényleg észrevétlenül kis halak ebben a tengerben.
És végül egy kis érdekesség: bár az indie képregények kétségkívül továbbra is emelkedőben vannak, az évi 1000-es listán összesen 24 olyan hely van, ami nem a Marvel/DC/Image hármastól származott (10, ha levesszük a Dark Horse-ot is). Maga az Image több mint kétszer ennyivel, 57 kiadvánnyal büszkélkedhet, ami persze még mindig messze-messze elmarad a nagyok több mint négyszázától, de azért jól mutatja, hogy kemény munkával hová küzdötték fel magukat. Még ha levesszük a mesterségesen gerjesztett Walking Dead-őrületet, akkor is impozáns számokat láthatunk tőlük.
A kötetes listát az Image uralta, ez nem is kérdés. Habár a BookScan nem közöl éves adatokat, a Diamond listája is impozáns, mivel a Saga és a Walking Dead foglalja el a tetejének tetemes részét. Márpedig ez azért jó hír a számukra és rossz a két nagynak, mert becslések alapján a Diamond a kötetes piac alig negyedét fedi le, jó negyedmilliárdnyi forgalom a könyvesboltokban zajlik – ez képregénypiac teljes forgalmának harmada! Vagyis ha a Marvel és a DC továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy füzetekből éljen meg, egy másik, talán idővel egyenrangúan fontos piacon kiszoríthatják őket.
Persze amíg a Diamond rideg számait nézzük, erre kicsi az esély, hisz a Marvel és a DC toronymagasan vezeti a részesedési listát 34/29 (bevétel) és 36/32 (példányszám) százalékos arányban.
Ez alapján a DC teljesítménye amúgy egészen jónak tűnhet, ám két dolog miatt is csalóka. Az egyik a nevezetes 3D-s borítódömpingjük, ami önmagában több mint két(!) százalékot emelt a részesedésükön, a másik pedig, hogy egész évben közel nyolc százalékkal több kiadványt jelentettek meg – vagyis inkább a mennyiségre alapoztak a minőség helyett. Ami persze azzal is jár, hogy a profitrátájuk is alacsonyabb. Továbbá ne feledjük, hogy szinte teljes egészében Batmanre támaszkodnak. Mennyire? Szemléltetésképpen: ha kivonnánk a Batman-címeket, akkor a Marveltől le kellene vennünk minden Pókembert, az összes Bosszú Angyalait és majdnem minden X-címet ahhoz, hogy két kiadó körülbelül egy szintre kerüljön.
Visszatérve a kicsikre: habár a Walking Dead ellenére erre kevés esély mutatkozott, az Image mégis elérte a tízszázalékos részesedést… példányszámokban. Bevételben teljes 0,19%-kal csúsztak le róla.
A Dark Horse a nyűglődése ellenére év elején összegyűjtött magának annyi előnyt, hogy alig fél százalékkal kaptak ki az amúgy eléggé egyenletes (de egyenletesen jó) teljesítményt nyújtó IDW-től. Amint azt fentebb is említettem, az már erősen kétséges, hogy egy zseniális ötlet híján ez 2015-ben is így marad.
Hasonló gondban van a Dynamite is, amely ugyan ott van még a hatodik helyen, de ezen a listán is látszik, mennyire feljött rá az év második felében a Boom! Studios (ami év végére már meg is előzte őket), hiszen alig 0,3% a különbség közöttük.
A fentieken túl egyedül a figuragyártó Eaglemoss jutott fel 1% fölé, ami nem igazán számít meglepetésnek, hisz általában ők az egyetlenek, akik havonta rendre teljesítik ezt a bravúrt. A futottak még kategória azonban már izgalmasabb, mert minden várakozás ellenére az Avatar volt a legközelebb ehhez a bűvös határhoz, nyomában szorosan a Random House-szal, míg példányok tekintetében a portékájukat olcsóbban áruló Valiant és Archie ért el hasonló eredményt.
(Hogy mindez miért impozáns? Mert az észak-amerikai piac egy százaléka is majdnem hatmillió dollárt, vagyis bőven több mint másfél milliárd forintot ér.)
És hogy miként értékelhető mindez 2013-hoz viszonyítva? Nos, aki emlékszik még a cikkindító mondatra, az sejtheti: 2014-ben az eladott képregények száma fél százalékkal se bővült. És ebben benne van az ASM és a két Loot Crate, amik önmagukban cirka egy százalékot jelentettek. Vagyis legszebb esetben is az év a stagnálásról szól, de esélyesebb, hogy valójában kevesebb észak-amerikai vásárolt 2014-ben képregényeket, mint az előtte való évben.
Ugyanakkor a részvényeseket csak az érdekli, hogy az infláció felett nőtt-e a bevétel, szóval számukra elégedettséggel zárulhatott a naptári év: 1,6%-os inflációra 4,4%-kal több pénz érkezett. Csakhogy ehhez megint ócska kis trükköket kellett bevetniük (továbbra se feledjük a DC 3D-s borítóit…), szóval ha nem találnak ki valamit egy hónapnál hosszabb távra, akkor ez az immár majdnem harmadik éve tartó semmittevés megint egy komolyabb recesszióhoz vezethet.
És zárszóként íme a szokásos linkek:
Top 1000 képregényfüzet (első 500 és második 500)
Top 1000 képregénykötet (első 500 és második 500)
Kiadók piaci részesedése
Hozzászólások