Kicsit megkésett a cikk, eredetileg február legvégén jelentettem volna meg, de jobb későn, mint egyszer sem. A mai irományunk tárgya természetesen az, hogyan indítottak a képregények az amerikai piacon, avagy a tavaly év végi dörgedelmes ígérgetések milyen mértékben váltak be. Lássuk.
Mivel a múlt hónapban a Blackest Night főminije szünetet tartott, így a Marvelnek alkalma nyalt visszaszerezni jó fél év után az első helyet a nagy riválistól. A Siege pedig, amihez a szerkesztőségük nagy reményeket fűzött, sikeresen is indított meg nem is. Sikerült megelőznie a Green Lantern v4 50. számát, ami önmagában is nagy siker a Marvelnek, de az első rész így is csak 108e-n nyitott, ami azt sejteti, hogy elég hamar le fog ez csengeni az olvasóknál. Bár az egész esemény mindössze négy hónapig fog tartani, ami a mai képregények viszonylatában semmi, így kis eseményként nézve Bendis neve elég szépen felhúzta.
Az első kettőt már tudjuk, a harmadikat pedig nem nehéz kitalálni. Természetesen a Batman & Robin 7. számáról van szó, amiben új történet, új rajzoló, és egy félig-meddig Blackest Night-sztori található (a címe Blackest Knight, ám ezen kívül igazából nincs semmi köze a lámpásokhoz... ám attól még ügyes reklámfogás). A sorozat viszont sajna már csak 87e-n áll, ami aggasztó, tekintetbe véve, hogy valószínűleg a legjobb mostani ongoingról van szó.
A Blackest Night-pihenőt kihasználva a Marvel kitúrta a DC-t a toplista éléről, a marha későn megjelent Captain America: Reborn zárófejezete, a két Bendisvengers, az Uncanny X-Men és egy százmilliárd varianttal megjelent Amazing Spider-Man is ott található a top10-ben, míg a DC-t mindössze a GL Corps v2 és a BN: Flash képviseli még.
De rájár a rúd a DC-n belül a Blackest Nightra is. A BN: Wonder Woman és a BN: JSA-minik második számai több mint tízezres esést könyvelhettek el, ami minden tendencia mellett is hatalmas, különösen figyelembe véve az előttük lezajlott minik sokkal jobb eredményeit. Jelenleg a variáns borítók nélküli ASM-ekkel viaskodnak, amik a változatosság kedvéért most megint egy kicsit csökkenő tendenciát mutatnak az elmúlt pár hónap lassú növekedése után. Nem úgy a JLA v4, ami a decemberi emelkedés után megint eljátszott egy -15%-ot. De így is sikerült elszakadnia a Cry for Justice-tól, Justice Robinson és Justice Cascioli justice-sorozatától, aminek az utolsó justice száma hihetetlenül justice-ul, 50e justice alatt justice-olt. Amikor egy történetet már a rajzok sem mentenek meg, ott már régen gond van.
A Siege sikeresen feljebb hozott pár Marvel-címet, amivel még jobb arányt értek el a top25-ön belül, viszont a sorozat, ami köré elvileg az egész épülne, a Thor v3, tovább folytatja mélyrepülését. Lassan lehet kezdeni tippelni, eléri-e még idén azt a pontot, hogy meg kelljen szüntetni a rossz eladások miatt. És ismét csak kijelentem, mindez azért van, mert szándékosan kitúrták onnan Straczynskit.
És az utolsó említendő dolog az első negyedszázból, hogy Joss Whedon visszatért a Buffy Season Eight írói székébe, ami ugyan nem sokat lendített az eladásokon, de így is bejött a 25. helyre. Nagyon rég volt már olyan, hogy a két nagyon kívül más is szerepelt az első huszonötben.
Megállt a mélyrepülésben az Ultimate Comics Spider-man, de az Ultimate imprintet már így is sikerült annyira ellehetetleníteni, hogy a Jeph Loeb munkásságáról szóló mini, az Ultimate Enemy első száma az egyre csak lejjebb és lejjebb eső JSA v3 alatt indítson. Még a Catwoman v3, Blackest Nighthoz kiadott, +1-edik, vagyis 83. száma is beelőzte. Hickman Fantasztikus Négyese azonban hiába kezdett stabilizálódni - sőt, feljebb jönni 10%-kal -, egy ilyen kiadvány van előtte, hogy Fall of the Hulks: Red Hulk. Ha ez nem a vég, akkor nem tudom, mi. Bár az F4-nél nem csak az eladásokkal van komoly gond, hanem a termékkel is.
Az amúgy elég vérszegényre sikeredett BN-tie-in után a Superman/Batman is közel 40%-ot jött lefelé, ami ahhoz képest, hogy most egy nagy sztorit akarnak futtatni benne, nem egy izmos szám. Bár az is megjegyzendő, hogy a régen már vészesnek számító harmincezresek sorában is elég nagy címek sorakoznak, és szép számmal: a 37.-től 64. helyig tart ez a részleg, amit a meglepően élvezetes Batgirl v3 zár, hogy aztán az enyhe felemelkedés után egyre inkább a csúfos vég felé közeledő Secret Warriors nyithassa a húszasokat.
Megemlítendő még, hogy bejött, amit a decemberi lista elemzésénél jósoltam, a Blackest Night hatodik száma, ami ugye csak pár napig volt kapható év végén, januárban összeszedett még 35e vevőt, így összesítve 135e-n zárt, ami egy teljesen szokványos tendenciát mutat immár a sorozat eddigi teljesítményét nézve. Viszont ez után a kitérő után nézzük, hol is voltunk...
Áh, igen, a húszezresek... a szuperhősös zsáner kedvelői sajnálatos módon itt találhatnak rá az igazi ínyencségekre, mint például a X-Factor v3-ra, Wonder Woman v3-ra, de nagyon, nagyon meglepő módon a Venom... izé, Haunt se akar kiesni innen semmiért sem. És ezzel még mindig ő a legjobb Image-sorozat, igaz, nem sokkal előzi a Walking Deadet. Rajtuk kívül szokás szerint csak a Boys és az Angel jutottak a kisebbek közül 20e fölé.
Érdekes, hogy annak ellenére, hogy a 20e alatti részleg már általában a kicsik küzdőtere szokott lenni, most mégis egészen a 135. helyig, 13e környékéig a DC és a Marvel gyepálja egymást rengeteg minivel, illetve kisebb sorozatokkal. Bár ha így teljesítenek, valószínűleg az ongoingokból is inkább minik lesznek ezen a szinten. Mindenesetre fura, hogy az ilyen címeknek, mint a Conan, a G.I.Joe vagy a Star Wars, úgy kell tülekedniük a nagyok cuccai között.
És ha már a kisebbek... A Boom! a jelek szerint kezdi teljesen lenyomni a Dynamite-ot, ami azért fura, mert az utóbbi se tétlenkedik az utóbbi időben, ráadásul olyan nevek dolgoznak nekik elég sokat, mint Alex Ross vagy Johny Cassaday. A Boom! viszont az Irredeemable után bevetett egy új sorozatot is Incorruptable néven, ami ugyanúgy teljesít, mint Waid nagy sikerű szériája. Persze a Boys sikerét így se közelítik meg, de a Dynamite másik két húzócíme, a Project Superpowers és a Queen Sonja már mesze elmarad a Boom! slágerei mögött. (Erről majd a legvégén lesz még szó.)
Érdekes viszont, hogy mennyire meglendült az Archie, már persze csak az arányokat tekintve. A Sonic the hedgehog, annak ellenére, hogy a kritikusok eléggé lehúzzák mindig, jövöget fölfelé, és az Archie-sorozat sikere is még mindig kitart. Ezzel szemben az Avatar hiába adta két dollárért (ami a fele a nagyok húzófüzetein szereplő borítóárnak) Alan Moore nevével egy kiadványát, azt senki se vette. A füzet egyébként Moore új horrorsorozatának, a Neonomiconnak az előzetes, szóval az is igaz, hogy csak egy pofátlan kísérlet volt azelőtt lehúzni még egy rókabőrt, hogy megjelent volna, de akkor is különös.
Mióta a Boom! igen nagy energiákat fektet a gyerekrészlegébe, meglepően nagy népszerűségnek örvendenek a kisebbeknek szóló sorozatok. Már persze a korábbi évek viszonylatában. Annak ellenére, hogy ez a lista csakis a képregényboltokat nézi, az újságárusokat nem, a Boom! gyerekcuccai olyanokat előznek, mint a Star Trek-képregények vagy az Image termésének fele.
Könyvek tekintetében nem meglepő módon az új Walking Dead-tpb mindent vitt, 16e példányával háromszor annyi ment el belőle, mint a második helyezett Unwrittenből. Ami viszont ijesztő, hogy az Ultimatum két hellyel is képviselteti magát az első ötben, de ami számomra különösen aranyos, hogy a Marvel kiadott egy vékonyka kis tpb-t Siege Prelude néven, és komolyan azt hitték, tömegével adnak majd ki 25 dolcsit érte. Néha olyan hülyék, hogy az már nem felháborító, hanem már mosolyogtatóan szánalmas. Összehasonlításképp a Dark Horse-től a SW: Shadows of the Empire Omnibus kerül ennyibe, ami csekély kétszer olyan vastag.
És... innen kezdve már nagyon nincs mit említeni. A számok annyira leesnek, hogy legfeljebb csak arra jó a lista, hogy megnézze az ember, milyen köteteket lehet kapni mostanában.
Számok tekintetében a január nem indult éppenséggel olyan izmosan, mint várták volna, két éves viszonylatban 8%-os az esés, és még a tavaly év elején elég erős Watchmen-eladásokat figyelmen kívül hagyva is enyhe negatívban van a mérleg. Bár azt hozzáteszem, hogy a két lista összeladásai decemberhez képest csak 2%-ot estek, ami a szokványos januári visszaesések között az utóbbi időben az egyik legalacsonyabb.
Arányok tekintetében a DC tartotta a decemberi szintet, a Marvel viszont visszább esett, hiába uralta a top25-öt. A kicsik mégis jobban jöttek ki az év eleji pangásból, A Dark Horsjavítottak, sőt, annyira, hogy átugrotta a szintén kicsit feljebb jövő Image-et és az IDW-t is, mely utóbbi amúgy eléggé visszaszorult most. A Dynamite meg hiába próbált felzárkózni, a Boom! még jobban jön felfelé, lassan elérik a 2%-ot, ami hatalmas előrelépés a kiadótól alig egy év alatt. De a Marvel visszaesésének az Archie is örülhetett, utolsóként jutott be az 1% felettiek táborába. Igaz, az olcsó kiadványaik miatt a dollárrészesedés oszlopában már majdnem kikapnak a Random House-tól és a TokyPoptól is. Ezzel kontrasztban áll a többi kicsi, akik a dollárarányból még nagyobb szeleteket tudtak kiszakítani maguknak, szinte csak a Marvel kárára. Ami eléggé azt sugallja, hogy a Marvelnél (de már a DC-nél is) a pénz sokkal inkább az olcsóbb, három dolláros füzetekből jön, nem a drágább négydolcsisokból. És egyben ez is lehet a magyarázat arra, miért hagynak olyan sok sorozatot 20-30e környékén: hiába maradnak le messze a legmenőbbektől, annyian vannak és akkora az összesített vevőkörük, hogy ezek tartják el mindkét céget.
És a legvégén a szokásos linkek:
Top 300 képregényfüzet
Top 300 képregénykötet
2010. januári amerikai képregényeladási adatok
- Írta: talgaby