A korábbi cikkek ebben a témában ezen a linken érhetőek el.
A 2013 novemberi észak-amerikai képregényes eladási lista elemzése alatt ígérem, nem fogok füstölögni egész bekezdéseket kiadók és érdekes üzletpolitikájuk ellen. Talán még a DC egyes hülyeségei ellen sem kelek ki.
Ugyanis ha létezik szinte papírforma szerinti lista ebben a kategóriában, hát a novemberi az. A meglepetésfaktora körülbelül akkora, mint egy Kozsó-féle fiúbanda énektehetsége: erősen konvergál a nullához. Ettől még persze megpróbáljuk kivesézni.
Mivel a Walking Dead ezúttal nem jelent meg hetvennyolc különböző borítóval, a nagy események meg éppen lecsengőben voltak, így végre semmi sem fenyegette az első helyek szokásos esélyesét, a Batmant, ami a „jubileumi” 25. számával és 125e vevőjével elfoglalhatta a dobogó élét. Mögötte egy újabb DC-s címmel, az elég botrányos előélettel megélt Harley Quinn-nel, amelynek nulladik része valószínűleg három-négyszer akkora olvasótáborra talált a maga 114e példányával, mint maga a sorozat később.
Ugyanakkor utóbbi kapcsán valami jót is lehet mondani a DC-ről. Bár Palimiottival elvitették az öngyilkosságos reklámkampány balhéját, nem rúgták ki az írói székből, hanem áttették szövegírónak Amanda Conner mellé. Ami azért jó hír, mert Conner Simone mellett a DC talán leginkább előtérben lévő női alkotója – igaz, rajzolóként (aki sok szakmabelijével ellentétben a mechanikus ceruza, köznevén a rotring híve) –, ráadásul jó érzéke van a könnyed sztorikhoz. Ennek ellenére, ahogy fentebb is megjegyeztem, senki se várjon csodát a 100e feletti kezdéstől, ez szinte biztos a korábbi botránynak és a Jim Lee által rajzolt egyetlen oldalnak köszönhető. Mely utóbbi a reklámkampány úgy felét képviselte.
Habár a DC a Superman Unchained negyedik számával – ami potom negyed év után jelent meg, és gyorsan el is dobott magától emiatt 26e olvasót – elég közel került a mesterhármashoz, a bronzérmet a Marvel kapta el az Amazing X-Men v2 első számával. Melyet nyugodtan nevezhetnénk Wolverine and the X-Men II-nek is, mert nem találni olyan véleményt széles e neten, amely bármi különbséget találna közte és Aaron másik ongoingja között. Úgyhogy nem lenne nagyon meglepő, ha szépen beállna nemsokára annak a szintjére, ami körülbelül a 112e példányos indítás fele környékén található.
A százezresek táborát a két nagy esemény, az Infinity és a Forever Evil zárja. Mindkettő hozza azt a viszonylag jó szintet, amit egy szétreklámozott eseménytől illik még rossz körülmények között is, úgyhogy lépjünk gyorsan tovább.
Ugyanis a lista egyetlen izgalmas híre, hogy Marvel-fronton a B-Men nagyobb hírverést kapó fele, vagyis az All New megelőzte Slott Superior Pókját. Szomorú egy nap ez az agysejteket nem pusztító dialógusok kedvelőinek életében; és nagy győzelem a szakmájukban évek óta kiégett kopaszok viszonylag szűknek mondható táborának. Még akkor is, ha a B-Men két száma csökkenő, míg a Póké emelkedő tendenciát mutat a listán. Ami által amúgy egy szép szimmetriát alkotnak, amely tengelyében a Batman/Superman ötödik száma áll – amely ezzel hivatalosan sem élte túl a kezdeti döcögős indítást, és elindult a felső-középkategória irányába.
Igaz, ezzel kategóriákkal jobban járt, mint a múlt hónapban debütált Superman/Wonder Woman, amely az oktatható szinten béna hozzáállás és koncepció (komolyan, korai Image szintű amatőrség az egész sorozat és minden, ami kapcsolódott az alkotásához) ellenére csak egyharmados esést szenvedett el.
De visszatérve még gyorsan a Marvelhez: hiába volt az Infinity, Hickman nagy eventje, és hiába tűnt úgy, hogy ezzel az általa jegyzett két Avengers-sorozat (a harmincnyolcból) emelkedni fog, azok lassan már arra sem esélyesek, hogy a második helyért küzdjenek az X-részleggel.
Bár, legyünk őszinték, ezzel igazából csak az az egyensúlyi állapot állna helyre, amelyet a Marvel erővel és természetellenesen borított fel jó nyolc-kilenc éve.
És ha már itt tartunk…
Nem, nem térek ki a novemberi Uncanny Avengers történéseire. Nem érdekel Remender ostoba kis sorozata, amelyet láthatóan a társsorozatok írói sem vesznek komolyan, mert nem nagyon törődnek az ottani hülyeségeivel. Téma részemről lezárva.
A kicsiknél a dobogó első két helyén a Tántorgó Távozottak totyorognak, akik mögött a harmadik helyre a Valiant jött be. Igen, a tavaly újraindult kis kiadó, amely alig egy év alatt elért egy stabil egy százalék körüli állapotot, amellyel a XXI. század legsikeresebb amerikai képregénykiadójának tekinthetjük. Az említett sorozatuk címe Unity, és a maga hatvanezer példányával még a méltán sikeres Sagára is rávert 5e füzetet. Ami majdnem ugyanennyivel vezet a Dark Horse új üdvöskéje, a Lucas-vázlatból készített Star Wars-mini előtt. Egyébként maga a Unity a régi Valiantnál, még húsz éve egy nagy event címe volt, amiben egyfajta helyi Krízisként újraindították az univerzumukat. Csak abban egy ronda óriás helyett egy átlátszó tógában szaladgáló nő volt a főellenség. A mostani amúgy egy sima csapatcím, semmi köze a régi eventhez, csak gondoltam, érdekességképpen mesélek amarról is.
A kicsik újdonságai közül kiemelkedik az Image-féle Black Science, Remender egy új független címe, ami talán még jó is lesz. A mostani Amerika Kapitányához – egyetlen majdnem értékelhető marveles ténykedéséhez – hasonlítják, ami jó előjel lehet. Ha valaki esetleg nem találkozott volna az említett sorozattal: ez azt jelenti, hogy a Black Science egy meglehetősen pihent agyú sci-fi.
Eközben az Aspen tovább próbálkozik az első számokkal, most a Soulfire kapott egy friss sorozatot All New Soulfire címen.
Plusz talán az év egyik nagy híre lehet, hogy a Luna-fivérek prominensebb fele, Jonathan visszatért az Image-hez, hogy Sarah Vaughnnel (csak névrokon, tudtommal) együtt belekezdjenek egy új lunás sci-fibe, ami az Alex+Ada nevet kapta. Nem, nincs köze a Resident Evilhöz. Sőt, az alapsztorija inkább a Chobitsét idézi. És most reménykedek abban, hogy ez utóbbi mondat nem szorul további magyarázatra.
Kötetek terén a Diamond semmi izgalmasat nem tud felmutatni a 19. Walkind Dead tpb-n túl, amelyből figyelemre méltó, 25e példány ment el a boltokban.
Ez a könyv vezet a könyvesbolti listán is, mögötte a Naruto nagyonsokadik kötetével és a legfrissebb Batman HC-val. De a két zombis Compendium megint ott van egymás alatt, szóval lehet, sokan azt fogják kapni Észak-Amerikában karácsonyra. És érdekes módon az Attack on Titan első kötete még mindig kilométerekkel magasabban van, mint bármely többi száma.
Mivel a lista nagyrészt hozta a papírformát, így a kiadói részesedés is: a Marvel a DC előtt végzett a maga közel 30%-os bevétel- és pontosan egyharmados kiadványrészesedésével. És ezt ismételten kevesebb új megjelenéssel érték el, vagyis egy kicsit jobb hatásfokkal értékesítik a portékájukat, mint az ősellenségeik.
Az Image-nek is jó novembere volt, bőven az IDW előtt találjuk, amely egy viszonylag szoros küzdelmet folytatott a Dark Horse-szal a hatszázalékos sávban. Igaz, példányszámok tekintetében az IDW nagyon csúnyán a DH előtt végzett. Ami kivételesen nem azt takarja, hogy a drága füzeteiről ismert IDW olcsóbb lenne a sötét lónál, hanem azt, hogy a DH sokkal több kötetet értékesített.
A Valiant ezzel a hatvanezres új füzetével elég merészet lépett előre, éppen egy százalék közeliből rögtön másfél százalékosra. Sőt, a Víz mellett most a Random House is befért ebbe a szűk klubba. Rég láthattunk már ennyi kiadót egy százalék felett.
Ahogy az várható volt, a nagy kunsztok kifulladását követően a havi statisztikák igen komoly zuhanásba kezdtek. Októberhez viszonyítva a füzetek 19/19, a kötetek 9/15 (bevétel/példányszám) esést szenvedtek el, amivel az összesítés -16/-18%-ra jött ki. A helyzet a tavaly novemberi számok tükrében sem rózsás: nyolc százalékkal kevesebb eladott füzet, egyszázalékos bevételcsökkenés. Az összesített (füzet + kötet) példányszám is közel ugyanennyit esett, ám itt a teljes bevétel plusz egy százalékon áll. Ez jóformán csakis annak a 25e eladott Walking Dead tpb-nek köszönhető.
Ezzel az éves gördülő statisztika lement +9% aljára. Ami még nem túl vészes, hiszen ha kiszednénk az előző két hónap összes vásárlóhülyítő kunsztját, akkor is egy stabil növekedő pályát láthatnánk. Ami alapvetően még mindig egy jó hír. Ahogy az is, hogy az októberhez viszonyított erőteljes esés ellenére az iparág összesített bevétele ugyanazt a körülbelül 45 millió dolláros szintet hozta, mint amit nyáron produkáltak. Vagyis a piac a jelek szerint nem, vagy még nem élte fel a tartalékait a DC és az Image korábbi trükkjeinek hatására. De a vízválasztó továbbra is a jövő évi első naptári negyedév lesz.
És a szokásos linkek:
Top 300 képregényfüzet
Top 300 képregénykötet
Kiadók piaci részesedése
Hozzászólások
Remender Marveles dolgai nekem bejönnek, kivéve pont a AK-t. Mondjuk lehet azért, mert szerintem az egyik legirritálóbb és feleslegesebb karakter, akinek már rég ki kellett volna kopnia a mai képregényekből.
Nem igazán szeretem a mangákat, de az Attack on Titan eleje nagyon jó, utána viszont nagyot esik a színvonal. Lehet ezért veszik az első részét ennyire, de valószínűleg inkább most fut be az anime.