Blackbird VII: Az ébredő Blackbird
Az előző részben láthattuk, hogy szeretett SR-71-esünk tehát megtette végső útját – de mint tudjuk, a Marvel képregényekben még az élőlények sem maradnak sokáig halottak, hát pont egy gép ne támadna fel? Nézzük…
Az X-Men #80 után a mutánsok nem nagyon ügyködnek a floridai mocsárba zuhant Blackbird feltámasztásán, jó nekik a friss, ropogós Aurora – más úgysincs, hiszen a lezúzott Blackbirdöt is a szemétből kaparták ki. Szóval az Astonishing X-Men #3-ig az új fiúval (lánnyal?) hasítanak, amikor is pozdorjává törik (amint azt régebben már láthattuk). De sebaj, nem kell gyalogolni, rögtön a következő számban van mááásik!… egy Blackbird! (Rejtélyes X-Men #375, Alan Davis, Adam Kubert, Tim Towsend, Terry Kavanagh)
Ez bizony a rajzolói szabadsággal együtt nem lehet más, mint egy SR-71-es! De honnan van?! Megjavították a lezuhant x-edik X-Mant? Szereztek egy másikat? Nem olyan, csak hasonlít? Nem derül ki. Az X-ek repülőinek eddigi „szigorú számadású” nyilvántartása itt kezd elkurkorcsodni odáig, hogy annyi Blackbird van, mint zenei tehetségkutató-győztes Magyarországon, és tökmindegy, hány zuhan le belőlük, sose fogynak el. Na, nem mintha ez csak az X-ekre lenne így igaz, ugyanez elmondható pl. a SHIELD Helibázisáról is… emlékszem, mekkora para volt, mikor egy Exiles epizódban a földön láttam összetörve, a kétezres évek második felétől meg afféle szóróajándékként osztogatják a lezuhant Helicarriereket.
Szóval kedvelt mutánsaink pár számmal korábban még egy Learjettel égették magukat, most meg ha az X-eknek repülő kell, akkor biztosan lesz egy a hangárban, mint ha egy musicalben a főhősnek táncolni támad kedve, akkor az utcán mindenki tudja a lépéseket. Nem, ez nem túlzás, közvetlenül ezután A tizenkettek sorozatban a csapat háromfele válik, és valamilyen rejtélyes módon már nem nulla, nem is egy, hanem három csúcstech röpcsijük van – köztük ez az iszonyat, ami csak azért nem üti le a trónról a Mutáns Mészárlás idején az Új Mutánsok-ban látott rémséget, mert hivatalosan ez nem „a” Blackbird – bár akár az is lehetne. Sajnos lehetséges, hogy annak szánták, mert mint az Új Mutánsok-ban, ezt is egy Blackbird-ügyekben jártalan vendégrajzoló követte el. Tehát hivatalos azonosítás nincs, a hasonlóság viszont gyomorforgató (Rejtélyes X-Men #377, Alan Davis, Tom Raney, Scott Hana, Brian Haberlin):
Noha az Egészséges Herotika nem honosítással foglalkozik, Apokalipszis szövegét most muszáj lefordítanom: „A bolygó minden pontjáról összegyűlt mutánstársaim, eltökélten, hogy egyesítik a legendás Hatalmas Tizenketteket és ezzel beteljesítik nagyszerű végzetüket, melyet titokban én magam írtam meg. Rohannak, hogy megmentsék magát a történelmet – az én nevemben.” MIVAAAN?!
Apokalipszis talán elvesztette a józan eszét (vagy csak előre látta, hogy milyen filmet adnak majd ki az ő nevével…), de ezt az ocsmányságot még ebben az állapotában sem képes Blackbird-nek nevezni – csak „skyship”-nek titulálja – és maradt annyi józan ítélőképessége, hogy az X-ek elleni támadásban először ezt intézi el (a másikkal együtt):
Ahogy az előbb írtuk: a Blackbirdök már szart érnek, mint Bástya elvtárs. A repülők pusztulásának semmi értelme nem volt, mert az X-eknek eszük ágában sem volt megszökni (épp ők keresték Apokalipszist), de miért is ne csapjunk szét pár X-repülőt, ha egy mód van rá?…
FÖÖÖLDET RÁÁÁ!!!
Az ezt követő időszakban az X-ek amellett, hogy kipróbálják a fenti kaland során „felszabadított” skrull űrhajókat, mindenféle fekete, földi eredetű jószággal is járnak, ezek közt – ahogy eddig is – előfordulnak SR-71-klónok… de egyik sem „a” Blackbird. Úgy fest, az alkotókat egyszerűen nem érdekli, hogy mi az X-ek járműve – egészen Grant Morrisonig.
Amikor Morrison átveszi az X-Men-t, átnevezi New X-Men-nek és az újdonság jegyében szakít mind a Blackbird, mind az Aurora névvel – bár a „fekete szupergép” koncepció mellett azért kitart. Az új járművek a kevéssé kreatív X-Wing névre hallgatnak (New X-Men #114, Grant Morrison, Frank Quitely, Tim Towsend), Luke és Wedge helyén az X-ek ülnek:
Az X-Wing, ami felülnézetből egyértelműen Y alakú
Ezekből tizenkettő egy tucat – Küklopsz és Rozsomák rögtön az elején odavernek egyet, de sebaj, Xavier előránt még néhányat a kabátujjból, szó sincs tehát a Blackbird-höz, vagy akár a Forgebird-höz vagy horrible dictu az Aurórához hasonló egyediségről.
Bár az X-Wing Morrisonnal érkezett meg Westchesterbe, könnyen lehet, hogy valójában Quitely ötlete volt, mert ahogy ő leszakadt a sorozatról, az X-ek különösebb magyarázat nélkül rögtön más repülőkre pattantak. Nem is akármilyenekre (New X-Men #131, Grant Morrison, John Paul Leon, Bill Sienkiewicz, Chris Chrucky):
Nem kell hozzá nagy fantázia, hogy belelássuk a Blackbird-öt, pláne ezen a képen – és az X-Wing név is eltűnt, most már csak „X-plane” (without an x-planation, sorry):
Viszont nem egy X-repülő, hanem az X-repülő, vagyis csak egy van belőle? Jó, jó, az előző képen még kettő volt belőle, de ez lehet valamiféle kis rajzolói trükk is – akár az is felmerülhet, hogy szép csendben visszatért az SR-71-es, noha nem nevezik Blackbird-nek?
Kicsit később az X-Men: Deadly Genesis miniben már elhangzik a „Blackbird”, sőt: „A Blackbird”, és a gép még elfogadhatóan hasonlít is az x-edik X-Manhez…
Hiányozni fogsz, Vészmadár!
…de mivel ennyi volt a szerepe, inkább ne tekintsük az eredetinek. De mégis, valami volt. A hivatalos magyarázat szerint Angyal (a csapat „vastag” tagja) ekkoriban több Blackbird-öt is finanszírozott az X-eknek (bár hogy ki árul ilyesmit, az nem derült ki):
Ezek le sem tagadhatnák, hogy jócskán hatott rájuk az X2 film X-repülője, ami zseniálisan ötvözte az SR-71-es főbb vonásait a szupermodern külsővel:
Most rögtön újra tudnám nézni!
Node nyilvánvalóan nem a mi Blackbirdünkről van szó, és ráadásul az új módi szerint ezeknek a gépeknek nincs még egy aurórányi egyéniségük sem. Hullanak, mint a legyek, például a World War Hulk: X-Men-ben:
Madarak jönnek, madarak jönnek, halálesőt permeteznek
Mindenesetre hol itt, hol ott bukkan fel egy SR-71-esre többé-kevésbé hasonlító gép. A Phoenix: Endsong-ot például már csak azért is érdemes végigbogarászni, mert az X-ek repülője szerephez jut benne, a rajzoló pedig Greg Land, akiről közismert, hogy fotorealisztikus rajzainak elemeit szereti „trace”-elni, azaz fényképekről átemelni. És mivel egy igazi repülőről sokkal könnyebben találni képeket, mint egy elképzeltről, jó eséllyel futhatunk bele egy igazi repülőbe, ami mi más lenne, mint egy SR-71-es? Land nem is okoz csalódást (Phoenix: Endsong #2, Greg Pak, Greg Land, Matt Ryan, Justin Ponsor)…
Valóban, mi más lehetne, mint egy SR-71-es? Amilyen rohadt egy peche van Land-nek, amikor keresett egy képet egy kéthajtóműves izéről (és a fenekére rajzolt egy idétlen lépcsőt), hát nem belefutott az egyetlen gépbe, amivel az összetéveszthetetlen SR-71-es könnyen összetéveszthető – az A-12 Oxcart-ba?!
Merthogy nem minden Blackbird, ami hasonlít rá. Ezek itt a CIA megrendelésére gyártott együléses A-12-esek, a Blackbird „apukái”. Természetesen ugyancsak a Lockheed gyártotta őket, de mindössze 1967-től 1968-ig vitézkedtek; ekkor váltották le őket a Blackbirdök.
Jól jegyezd meg, Greg, mert legközelebb kikérdezem!…
Na mindegy, valószínűleg nem árasztották el a Marvelt a felháborodott rajongók tiltakozó levelei, és az a lényeg, hogy Greg SR-71-est szeretett volna rajzolni. Amúgy is, jó helyről nem szégyen lopni, és inkább lássunk egy „trace”-elt Oxcart-ot, mint egy emlékezetből meg tippre rajzolt SR-71-est, amire ugye láttunk már példát… Ez meg már tényleg SR-71-es (még mindig az Endsong-ból):
A haladó hagyományok szerint persze ennek a gépnek az eredetéről se tudunk meg semmit, csak úgy „lett”. Node ennyi kis elszórt nyom után tehetünk úgy, mint a NAV, ha foglalkoztatási jogviszonyt vizsgál a kisadózó és az egymillió forintos értéket meghaladó számlaösszegének befogadója között, és vélelmezhetjük az SR-71-es visszatérését – hivatalosan azonban nincs megerősítés. Sőt, amikor a Schism sztoriban az időközben Utópiára átcuccolt X-ek közül kiválik a Rozsomák vezette frakció és visszamennek Westchesterbe, Rozsi egy Blackbirdöt kér Küklopsztól, és meg is kapja – szó sincs tehát arról, hogy lenne egy eredeti.
Ilyen tizenkettő-egy-tucat „X-plane” bukkan fel az Astonishing X-Men-ben megjelent Ghost box történetben is (Astonishing X-Men #25, Warren Ellis, Simone Bianchi, Simone Peruzzi):
Miért is érdekel ez minket? Egyrészt, mert pár oldallal korábban egészen elképesztő, ritka esemény történik: megmondják, hogy honnan van a repülőgép! Mondjuk eléggé „nesze semmi, fogd meg jól” a magyarázat: a Mutantes Sans Frontieres, holmi mutánsszervezet (ki ne tudná, a Médecins Sans Frontières, az Orvosok határok nélkül parafrázisa) adta, amit egyébként T’Challa töm pénzzel. Másrészt ennek a sztorinak néhány alternatív verziója is megjelent a fantáziadús X-Men: Ghost Boxes kétrészes kiadványban – az egyik egy steampunk világban játszódik, és abban a hihetetlen szerencsében van részünk, hogy a négy sztori közül éppen ezt az egyet illusztrálta a páratlan Adi Granov. És bár több is van, amiben fel-feltűnik az X-ek repülője, ez az egyetlen, amiben olyasmi jelenik meg, ami minket is érdekel, mert ha egyáltalán elméletileg is létezhet valami, ami coolabb egy SR-71 Blackbird-nél, az egy Adi Granov-féle steampunk SR-71 Blackbird! Megvan a fenti kép a Golden Gate híddal? Akkor jöjjön az atom-cool-ság!…
De van ám itt más is, például VTOL (helyből felszálló) képesség:
Na még egy utolsót:
Miután ennél menőbbet amúgyse tudnánk már mutatni a sorozatnak ebben a részében, inkább köszönjünk is el, és jelentem, már csak egy záró epizód következik. Ebben meglátjuk, hogyan teszik le ismét a garast az egyetlen SR-71-es koncepció mellett – és mi a helyzet ma a Marvelnél. Viszlát mégegyszer!
Hozzászólások
De ez az Angyalok quinjetjére is igaz, de legalább ott Stark néha panaszkodott, hogy sokba kerül, ha állandóan felrobbannak.
(Egyébként a fenti rész miatt nem tudom, hogy miért rinyálnak a mutánsok, amikor a kormányzat őrrobotokat kezd gyártani a tőlük való félelmében. Eltekintve az egyedi képességeiktől, még a seggükből is képesek előrántani a fentiek alapján egy komplett, modern hadászati repülőgép-flottát - speciel sok európai országnak kevesebb van, a benzinről és egyebekről nem is szólva - akár a s^˘^°˘-ből is. Ámérika közepén.)
+Kieg.: a tó mélyéről, azt akartam az előző hozzászólásban írni.
De itt tehetségtelen pilóták semmisítik meg szíre-szóra a gépeket (mivel nem vagyok pilóta, repülésbiztonságilag inkább nem kommentálnám a manóvereket). Sokszor ok nélkül. (Piett admirálist a Fekete Vödör csak azért kinyírta, mert túl korán jött ki a hipertérből, ezzel figyelmeztetve a lázadókat. Ezek meg beszambáznak ok nélkül a legnagyobb tüzérségi támadásba is. Mire vannak akkor a műszerek?)
Egyébként a New X-Men Annualban már olyan Blackbirdjük van, amivel rakétákat lőnek ki... valaki meg is kérdi, hogy "Nekünk már ezt is szabad?"
Tüzérség: Nitrónál fenn vannak a magyar X-Menből kimaradt részek, ott van a DoFP idővonalból, hogy a kormány közelharc helyett egyszerűen szétlövi az iskolát.