Blackbird VIII.: A király visszatér?
Az előző részben láthattuk néhány SR 71-esnek látszó tárgy felbukkanását a modern kor különböző X-csapataiban, de ezek csak jöttek-mentek, lepotyogtak – a szerepeltetésük mögött nyilvánvalóan nem volt valódi kreatív szándék, csak éppen kellett egy mutánsröptető alkalmatosság, és a rajzolónak rémlett valami arról, hogy ezeknek a fekete izéknek sokszor két hajtóművük van, meg olyan izé szárnyuk, valami görög. Zeusz? Olümposz? Gyros? Ja nem, Delta.
Az X-ek, mint rút kelepcében, nyögtek a helyzet kínos kötelében, egészen az All-New X-Men-ig és az X-Men v4-ig – utóbbi annyiból a 2016-os Szellemirtók elődjének tekinthető (2013-ban), hogy az összes csapattag nő, annyiból viszont nem, hogy ezt megéri megtekinteni…
Már csak azért is, mert a második részben a csapatnak repülőre kell pattannia, és mi áll a hangárban, na mi? (X-Men v4 #2, Brian Wood, Olivier Coipel valamint sok kihúzó és színező)
Nem vitás: Olivier hardcore Blackbird-fan!
Vájtszeműek észrevehetik, hogy két kabintető van nyitva, de erről majd később, amikor jobban látszik. Egyelőre inkább arra lessünk rá, hogy hova mennek vele – egyébként itt már csak egy kabintető van, szóval lehet, hogy megint egy Oxcart fényképe kavart be, de ezen ne akadjunk fenn (X-Men v4 #3, Brian Wood, Olivier Coipel, Mark Morales, Laura Martin):
Én mondtam az asszonynak, hogy menjünk planespottolni, de hallgatott rám valaha?!
Wood és Coipel Blackbird-fanatikus párosa azonban sajnálatos módon a következő részben felbomlik, úgyhogy ennyit a Blackbird-özönről… jöhet egy sokkal durvább Blackbird-özön!!! Az új rajzoló, David López legalább akkora nörd, mint Coipel volt, és megpróbálja néhány oldal alatt behozni az X-Men univerzum teljes SR-71-es restanciáját. A sztoriban a csapat egy bajba jutott utasszállító segítségére siet a Blackbird fedélzetén (X-Men v4 #4, Brian Wood, David López, Cam Smith, Norman Lee, Cris Peter) :
Az a kis fekete Psziché lábánál az eredeti SR-71A-n a felderítő rendszerek kezelőjének kitekintő ablaka. A sokkal nagyobb X-Blackbird-ön vagy három méterrel hátrébb van és persze csak „homage” az eredetihez.
Na még ezt az egyet:
Szóval az X-ek SR-71-essel járnak… de vajon ugyanazzal, illetve ugyanolyannal? Első pillantásra úgy tűnik, nem, hiszen a Blackbird kabinja mindig csak ülőhelyekkel szolgált – ezzel szemben ez a fekete szépség más trükköt is tud, amire akkor derül fény, amikor Vadóc (aki per pillanat nem tud repülni) lezuhan, és Viharnak késedelem nélkül kell a segítségére sietnie:
Háttérben látható az őrült terv végrehajtása: a Blackbird telekinetikus köteleken húzza magával a sérült utasszállítót. Az ilyen melókhoz bizony Blackbird kell, nem vacak Quinjet…
Ez bizony egy hátsó rámpa, ráadásul a repülő egész hosszában átjárható, amiről eddig szó sem volt (leszámítva Greg Land „trace”-ét a Phoenix: Endsong-ban, de az nem számít, mert Land ugye még azt se tudta, hogy nem Blackbird-öt, hanem Oxcart-ot trace-elt és arra nyomott rá egy, a békebeli agárdi strandok hangulatát idéző vaslépcsőt). Nem is lehetett, mert a Blackbird ülései mögött szerkezeti elemek voltak, ugye emlékszünk még?
Ennek ellenére a két gép a képregények keretei közt akár azonos is lehet, hiszen ne feledjük, hogy a kánon szerint e kettő kép is ugyanazt az SR-71-est ábrázolja:
Szóval ha a fenti kettő hivatalosan megegyezik a fenti robbantott ábrán látható SR-71-essel, akkor ugyanennek akár hátsó rámpája is lehet…
Node amíg ezen filozofáltunk, a sztorit megszakította az időközben indult Battle of the Atom crossover, tehát most az All-new X-Men #16-ot kell elolvasnunk, illetve belenéznünk. A múltból a jelenbe került ifjú Scott Summers és Jean Grey megpattintja a Blackbirdöt (Brian Michael Bendis, Stuart Immonen, Wade von Grawbadger, Marte Garcia – és nem, nem csak teszteltem, hogy figyeltek-e az alkotók nevére, a kihúzót tényleg Wade von Grawbadgernek hívják):
Tömör gyönyöööör!!!… És ismét megjelent az X-Men v4-ben már korábban látott két, egymás mögötti kabin. Ez már annyira az ős-SR-71-esről – vagyis a valóságos felderítőgépről – származó elem, hogy az ilyen felidézése a modern képregényben szinte nevetséges. Valamennyi eredeti Blackbird „tandem” cockpitet kapott, azaz a pilóta ült elöl, hátul pedig a felderítő rendszerek kezelője (ezt az ülést foglalta el John Wraith a már látott Team X / Team 7 crossoverben). Nem volt ez másként a kiképző variánsnál sem (SR-71B, amiből csak néhány darab készült), azonban itt hátul egy magasított ülésben a kiképző ült, aki a saját szélvédőjén keresztül előre is kilátott:
SR-71B egy kiállításon, sajnos nem a Közlekedési Múzeumban
Ennek persze a modern X-Blackbird esetében semmi értelme nincs, de hát művészi szabadság is van a világon. Visszatérve a visszatért Blackbirdre, Küklopsz és Jean hamarosan a sorsára hagyják (és ezúttal csak a hátsó kabint nyitották ki):
Mindig is utáltam Küklopszot, a szadista állatja…
És itt térünk vissza az X-Men v4 #5-höz, ahol az X-ek visszaveszik a Rigót. Wood végre letette a garast: az X-Men v4 eddigi összes száma is utalt rá, de immár nemcsak az egyértelmű, hogy ennek az X-csapatnak kifejezetten egy SR-71-es a járműve, hanem az is, hogy csak egyetlen ilyen gép van, mert amikor Scott-ék megfújták, csak a vadonatúj, kísérleti Dove maradt, amivel utánamehettek (Brian Wood, David López, Cam Smith, Laura Martin):
A Blackbird-nördfaktor szemernyit sem csökkent
Persze minden olvasó számára nyilvánvaló, hogy az X-eket fehér repülőre ültetni teljesen halott ötlet…
A Szépség és a Szörnyeteg. Jobbra a Szépség.
Tudjuk tehát, hogy az X-Mennek van egy modern SR-71-bázisú repülőgépe, a gép eredetéről viszont semmit sem tudunk meg. Honnan jött a legújabb Blackbird? Kiemelték Floridából? Találtak egy harmadikat abból a szériából, amiből a Startojet és az x-edik X-Man is származott? Csináltak egy retrós vadonatújat? Nem tudni – legalábbis én nem tudom. Aki tudja, adja át…
Ami a legújabb Blackbird sorsát illeti, tudomásom szerint nem semmisült meg egészen a 2015-ös Secret Wars-ig, itt például az ugyancsak 2013-as Scarlet Spider #18-ban vendégszerepel, ismét a jószerivel elmaradhatatlan kettős kabintetővel (Chris Yost, Carlo Barberi, Ale Garza, Walden Wong, Rex Lokus):
A Secret Wars-ban viszont egy bolygó híján az egész Marvel Multiverzum megsemmisült – beleértve természetesen a Blackbird X-et is. Persze a Multiverzum kisvártatva újjá is lett teremtve, de az új 616-os (azaz mainstream Marvel) világban még nem találkoztam a Blackbirddel. Illetve Blackbird éppen van, de csak amolyan tizenkettő egy tucat, névtolvaj ócskaság (Death of X #1, Jeff Lemire, Charles Soule, Aaron Kuder, Morry Hollowell):
Broáf!
Szóval egyelőre nincs aktuális SR-71-es a láthatáron. Persze az „egyelőre” nagyon más, mint a „soha” – az a gép, ami negyven éve kíséri az X-eket, túl fog élni néhány hozzá nem értő szerkesztőt is.
És ennyi. Búcsút intünk a kitartó olvasóknak, reméljük, élveztétek a képregény-underground mindezidáig legátfogóbb Blackbird-történelmét. Legyen hát veletek a Blackbird, Kitty Pryde, és a szemfülesebbek Lockheed-et is észrevehetik:
…és azért megmutatjuk ugyanezt a szöget képregényben is (Battle of the Atom, mint fent):
És a Blackbird repült, repül és repülni fog…
Gyönyörű volt
Messzire szállt
Örülünk, hogy
Minálunk járt…*
*Aki megmondja, honnan az idézet, tíz rágógumit kap, és a „Nagy Fehér Főnök” címet.
Tetszésindex:
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
4.83 (6 szavazat)
Hozzászólások
De tényleg volt "hátsórámpás jelenet"? Az X2-ből egyáltalán nem rémlik, csak a már említett első lépcső (hátrafelé egy nagy ajtó zárta le a fülkét), a First Class-ban meg Vészmadarat a padlót át pottyantották ki (mint pl. Kolosszust a Muir szigetre, az egyik "Meccs után megvárunk"-ban benne volt), Magneto pedig a futóművön lógva emelte ki a tengeralattjárót... na az egy "beszarás" jelenet volt, pontosan az a fajta állatság, aminek egy szuperhősfilmben lennie kell! (A gigászi, ámde lélektelen világpusztítás helyett, mint a Batman v Superman-ben meg az Apokalipszis...)
Magnetóval kapcsolatban osztom a véleményed. Fassbender nagyon királyul hozta a figurát...