És eljött ama nap, melyen a Föld legnagyobb hősei összefogtak, mert érezték, hogy ha nem teszik, a következő kósza részeg nindzsacsapat miszlikbe aprítja őket, miközben ők a sikátorokat túrják drogüzérek után...
Hoppá, bocs, ez nem a Bendis-féle Bosszú Angyalai felvezetése. Bár lehet, mégis. Bosszúsan angyali lett a májusi lista, Brian Bendis pedig kissé megmagyarázhatatlan módon érdekes fricskát adott Geoff Johnsnak az áprilisi DC-féle pénzbehajtó akció után.
Az első helyen kitalálható módon az Avengers v4 első száma végzett, 163e példánnyal, ami jó egy éve a legmagasabb szám, amit az eladások oszlopában láthattunk. A két alkotó (Bendis és Romita) neve a jelek szerint önmagában is elég szépen megnyomta az első számokkal járó jelenséget. De furamód BMB van a második helyen is, a Siege befejező részével, ami nagy meglepetésre jobban áll, mint az első rész. Bendis első értelmes hosszabb története 616-os vonalon... ööö... öt éve... hat...? valahogy úgy... és ezt az olvasók is a jelek szerint hamar belátták. De a Brubaker nevével fémjelzett, egész erős karakterfelhozatallal bíró Secret Avengers is szépen indított a maga 107e-vel, amely segítségével az öt db százezer feletti címből hosszú idő után ismét a Marvel jött ki győztesen 3:2 arányban.
A másik kettő füzet sem nagy meglepetés, a Return of Bruce Wayne és a Brightest Day első számai érték el ezt az álomhatárt - igaz, a szintén májusban kijött második számaik 15 és 13 ezerrel kevesebbre csúsztak le, bár még így is csak ők ketten vannak 90e felett. Ami egyébként meglepő, hogy Morrison minije máris lenyomta a gyakorlatilag most induló Brightest Day-t, viszont a történethez hozzátartozik, hogy a DC kétheti maxijának első hat száma "garanciás", vagyis vissza lehet küldeni a kiadónak a fennmaradt példányokat, így lehet, a Diamond nem a teljes fogyást jelentette le, hanem belekalkuláltak némi remittendát is.
Nemrég ért véget két nagy esemény is (Blackest Night és Siege), amik vagy jobban vagy kevésbé jobban, de jótékony hatással voltak a kapcsolódó sorozataik eladására, ám most, hogy befejeződtek, máris elindultak ezek az ominózus szériák lefelé. Ehhez hozzájön még, hogy X-fronton nagyban megy a Second Coming, ami elég szép visszhangot kap (folyamatosan jönnek az új nyomatok a korábbi fejezetekből), és még nemrég volt pár érdekesebb friss sorozat, és máris megvan, hogy mik foglalják el a felső részleget:
A Green Lantern v4 a BN után visszasüllyedt az addigi lassú, eseménytelen unalmába, ám még így is megelőzi a Batman & Robin első évadának befejező részét, és így nekik hála egy DC-páros ül egyedül a nyolcvanasok sorában.
A hetvenezres részleg csak kétszer ekkora, oda viszont DC-ből csak a Flash 2. része jutott be, amivel potom 25%-ot esett rögtön az első hónapban. Nem szívesen szidom Johnst, mert tényleg jó író, de Bendisszel ellentétben ő nem tud mindenféle olvashatatlan, unalmas, jellegtelen vackot összeírni úgy, hogy az emberek vegyék, és ez a sorozat is jó példa rá. Csak a fentebb említett kopaszhoz hasonlóan most már szabad keze van - tekintve, hogy ő a főnök - és ez egyre rohamosabb romlást eredményez a címein. (Részemről nem is emlékszem tőle bármi közepesnél jobbra az elmúlt két évből.)
A fentebb említett másik három hetvenezres amúgy továbbra is az, amire számítani lehet, egy Uncanny X-Men, New Avengers (lezáró rész) és Dark Avengers (befejező rész) hármas. Viszont érdekes, hogy a Second Coming többi füzete, az X-Men Legacy és az X-Force v3 elég szorosan ott van mögöttük, kiegészülve a Green Lantern Corps v2-vel, amit sajnos elhagy az eddigi írója, hogy Tony "én írtam a Countdownt és büszke vagyok rá" Bedard vegye át. Tomasi helyette átmegy írni az új Green Lantern-sorozatot.
És itt egy kis kitérő. A Marvelnél már megszokhattuk, hogy amint megszagolják, hogy valami egy kicsit is népszerű, rögtön lesz legalább két tucat csatlakozó, kiegészítő, hasonló nevű, klónozott stb. sorozata. A kilencvenes évek X-füzetei és a hatvan Pókember-sorozat eléggé nyomravezető ebben, de akár a jelenlegi három Wolverine-cím is (Deadpoolt most ne vegyük ide, senki se érti, hogy minek van ennyi sorozata, amikor senki se olvassa, és egyik sem jó). A DC-nél pedig most volt egy hihetetlen jövedelmező esemény, a Blackest Night, főszerepben a Zöld Lámpásokkal, meg persze a főminiben két tök érdektelen karakterrel, akiket hat részen át kergettek a zombik, és ez senkit se érdekelt. A nagy DC-marketinggépezet pedig rögtön lecsapott erre, de annyira pofátlanul, hogy a legutóbbi Green Lanternben konkrétan egy egész oldalas, a történetbe épített reklám keretében vezeti fel nekünk azt a négy címet, amit a BN népszerűségének meglovagolására állítottak rá. Szóval az eddigi két GL mellé lesz most egy harmadik Guy Gardnerrel (tudjátok, a Lámpással, akit amúgy mindenki utál, tehát tuti jó alapanyag saját sorozathoz), és persze a Brightest Day, ami kb. arról szól, hogy Johns 26 füzetben érzékelteti velünk, mennyivel jobb lenne, ha a teljes DC-univerzum visszatérne az 1970-es állapotokhoz, mert akkor milyen szép sztorik születtek, és most is az kellene.
Persze gyorsan hozzáteszem, hogy a Marvelt se kell félteni, mert a Bendisvengers farvizén evező - vagy néha inkább minőségben messze felette álló - sorozatok (Mighty, Initiative) után most kb. öt vagy hat Avengers-ongoingunk lesz havonta. Az más kérdés, hogy ebből az előzetes információk szerint is megközelítőleg egy vagy kettő ígérkezik olyannak, amit az ember szándékos agykárosodás okozása nélkül képes lesz olvasni, és ezek közül az egyik nem is Bendis címe. De lentebb még vissza fogok térni a Marvel marketingcsődjére... többször is. Nagyon, nagyon sokszor, hogy pontos legyek.
A 17. helyen járunk már, az elég erős hatvanezresek alsóházában, ahol is agy kutakodás után rálelhetünk a Justice League of Justice America (írta: Justice Justiceson) 45. számára is, ami meglepő módon stagnál. Ez Justice Robinson utóbbi éves tevékenysége mellett kifejezetten pozitív visszajelzés az olvasóktól, hogy nem hajították el a címet messzire maguktól. Sőt, még kemény 90 füzettel a Batman 699. részét is meg tudta előzni.
A hatvanasokat amúgy a kerek 20. helyen a Siege epilógusa, az elég harmatgyenge párbeszédekkel megírt Sentry: Fallen Sun zárja le, ami amúgy önmagában egy újabb kudarc volt (igen, máris itt az első marketinges bukta) a Marveltől abban a tekintetben, hogy próbálták előtte titkolni, hogy kinek a temetéséről fog szólni a sztori, de gyakorlatilag már a bejelentése előtt tisztában volt mindenki vele, hogy az Őrszem fog elpatkolni... esetleg ha nem interjúztatták volna meg Jenkinst, a karakter kitalálóját, hogy visszatér a céghez megírni egy rekviemet, talán sikerült volna fenntartani a feszültséget egy újabb pikoszekundumig. Fogalmam sincs, miért próbálják még mindig játszani ezt a "sose találjátok ki" játékot, amikor a DC-nél már tizenöt éve, az internet elterjedése előtt, levelezős rendszerben sorra belebuktak ebbe.
De ha már marketingcsőd, a hatalmas lendülettel bejelentett mini (amiről csak most derült ki, hogy mini), az Astonishing Spider-Man/Wolverine indítása egyszerűen siralmas. Az egész címről üvölt, hogy a lényege annyi lenne, hogy "vegyétek meg, mert csupa népszerű elemből állítottuk össze a címet", ráadásul még Adam Kubertet is sikerült megnyerni a rajzolására, az írója meg a remek Jason Aaron... és így is, egy közös Rozsomák-Pókember kaland rosszabbul áll, mint az Amazing Spider-Man mindhárom májusi füzete. Igen, a nagy új Astonishing 56e-rel nyitott, a teljesen 57e-re beállt ASM alatt.
De nem csak ez teljesített várakozás alatt. A már a második számával egy hónapot késett Ultimate Comics New Ultimates (kiváló ivójáték: ki az, aki először nem lesz képes kimondani a felesek után háromszor egymás után ezt a címet) 71e-ről olyan szépen lement 53e-re, hogy csak na. Éppen csak megelőzi az Ultimate Avengers 2 második számát, vagyis a sorozat nyolcadik füzetét. Egyetlen szám alatt annyira esett le, mint az több, mint fél év alatt. Ez azért már tehetséget igénylő feladat.
Szomorú hír viszont,hogy Gail Simone Birds of Prey v2-je, amit ráadásul Ed "csak pózoló fehérneműmodelleket tudok rajzolni" Benes rajzolt, elég szerény 50e-rel indított. Ez nem túl biztató kezdet, bár az is igaz, hogy Simone másik nagy címe, a Secret Six v3 is alacsonyan nyitott, és még most is megy.
A két nagy kiadónál amúgy mennek "kis" események is, a Marvelnél a World War Hulks, a DC-nél a War of the Superman. És ami közös bennük: senkit se érdekelnek. Még a marketingeseket se. Ez azért valahol jelzésértékű. Igaz, utóbbinak mindössze annyi a szerepe, hogy a New Krypton környékén felbukkant összes szereplőt jó véresen és tömegével lemészárolja, és előkészítse a terepet Straczynskinek és a társírójának, akik vagy képesek lesznek visszaverni Johns azon irányú törekvéseit, hogy Clark Kent egy 1930-ból származó írógépen pötyögjön a Planet irodájában a hatvanas évek történeteinek szellemében, vagy nem.
Amúgy a fentebb említett két kisebb event értékét jól jelzi szerintem, hogy a szokásos első nem-Marvel/DC-s sorozat, a Buffy szintjén állnak (amiben amúgy most egy marketingelt sztori megy, a címe Twilight... az irónia csak úgy süt, mi?). Nagy esemény, amivel a Dark Horse tartja a lépést! Igen, szinte látom, hogy Bendis elkezd aggódni a helyzete miatt a cégen belül...
És még mindig a Marvel hülyeségei (igen, a következő): mivel több mint két évtizedes lemaradásban vannak a legrégebbi sorozatukkal is a konkurenciával szemben, és még a havi három ASM-mel is igen messze vannak attól, hogy beérjék a Detective Comicsot, így kínjukban a Deadpool Team-Upnál elsütötték, hogy csak azért is 900. résztől kezdik. Igaz, azt visszafelé számozták, és még elment egy egyszeri hülyeségnek, már a címszereplő miatt is. De a Wolverine #900-ra egyszerűen csak az a magyarázat, hogy ennyi jutott eszükbe figyelemfelkeltés címén. Ezt akármelyik marketingsuliban meséljétek el, és garantáltan a tanároktól az utolsó diákig mindenki röhögni fog rajta, olyan szánalom. És ezek az emberek (mert többen vannak ám, akik ilyen remek ideákkal állnak elő!) pénzt kapnak ezért. És még azt hitte az ember, a politikus a világ egyik legkönnyebb állása...
A harminc- és húszezresek... továbbra is sok jó sorozat, Marveltől, DC-től vegyesen, némi beleszólással már a kisebb kiadóktól. Itt nyitott amúgy a Marvel következő űreposzának felvezetése, a Thanos Imperative: Ingition is, és nem meglepő módon itt dekkol az összes Deadpool is, de még Wolverine-ongoingot is találunk az alsóházban. Ugyanakkor nem túl biztató, hogy az Agents of Atlas harmadik nekifutása (most már csak Atlas címen) 22e-rel nyitott, igaz, szerintem butaság volt újraszámozni. Még ha úgy is érezték, hogy nem megy a sorozat, inkább pihentetni kellett volna egy évet, és valami nagy eseménnyel újraindítani. De nem egy egész pofás cím vérzett el így a Marvelnél, mert feleslegesen erőltették egy átmeneti szünettel társított erőgyűjtés helyett, így néha arra kell tippelnem, hogy a marketingosztályon vadásszák az olvasható csapatcímeket, és mindent megtesznek, hogy tönkretegyék őket, ezzel is csökkentve a dédelgetett Bosszú Angyalainak konkurenciáját és helyet csinálva a tizenhatodik Avengers-ongoingnak.
A kisebbeknél az erősorrend továbbra sem túlságosan változó, bár a két nagy most annyi címet ontott ki magából, hogy mindegyikük egységesen visszább szorult a piacon. Erről majd lejjebb bővebben.
A Buffy után továbbra is a Dynamite-féle Green Hornet vezet, megelőzve a Walking Deadet. Bár az előbbi még mindig lefelé eső ágban van, miközben Kirkman sorozata megszokott módon stabil, így előfordulhat, hogy ez az állapot nem marad sokáig tartós. Igaz, hozzáteszem, a Green Hornet társsorozata, a szintén Kevin Smith által írt (vagy legalábbis vázlatolt) Kato egész jól, nem sokkal a Venomkettő, izé, Haunt alatt indított. Rajtuk kívül a Boys az egyetlen, ami még 20e környékén tud mocorogni, a Spawn például már csak 18e-n áll, igaz, utána elég sok kisebb kiadós cím jön még (köztük Star Wars, Angel, egy újabb Green Hornet és egy új minisorozat, a Mystery Society, ami egy mostanában népszerű zsánert, a misztikus jellegű nyomozós történetek jellegzetességeit követi). A Boom! továbbra is az Irredeemable-lel és az Incorruptable-lel képviseli egyedül igazán magát a palettán, és a számos Disney-képregényével, ám furamód a fentebb említett sorozatok és az Irredeemable között megint csak kizárólag Marvel- és DC-címeket találunk. Tényleg hihetetlen, mennyi alacsony fogyású füzetet hoznak ki azok mostanában.
Amúgy ha már Marvel és kis eladás... a Girl Comics második száma sem teljesített túl fényesen, igaz, szerintem továbbra is több köze lehet ehhez az öt dolcsis árának. Az ár szintén érdekes kérdés volt a Heroic Age-et promotáló reklámkiadvány esetében, ami a nevének megfelelően nem volt más, mint egy rakás előzetes és reklám, mégis képesek voltak tíz teljes dollárt kérni érte, ami az olcsóbb Image tpb-k árának felel meg. Egy konkurens kötet (vagyis egy teljes történet) ára reklámért. És vicces módon még így is akadt 8e ember, aki megvette.
És a legvégén: ha már annyit szapultam a Marvelt, némi pozitívum: a normális áron (három dolcsi) adott X-füzetek reprintjeinél sem emeltek árat - pedig szokásuk néha - és ennek hála a Second Coming utólag nyomtatott korábbi fejezetei még így is képesek a 200. hely környékén, 5-6e példánnyal mozogni. Ilyet legutóbb a Batman & Robin első számainál lehetett látni, és szerintem dicséretes, hogy ilyen hamar és ilyen szép mennyiségben prezentálnak pótlást azoknak, akik lemaradtak az első rohamról. Még a legkevésbé felhúzott New Mutants reprintjei is kiválóan mennek, jobban, mint teszem azt az ultramillerisztikus ShadowHawk v2 bevezető része az Image-től, aminek pedig még variánsai is voltak, hogy megnöveljék az eladást. Bár aki olvassa a CoverArtot, az már láthatta, hogy miért is nem érdemes ennek a sztorinak a közelébe se menni, hacsak valaki nem túlzottan elvakult Sin City-megszállott.
A könyvek tájékán teljesen pangott a képregénybolti piac, az első helyen 4800 példánnyal az Ex Machina kilences tpb-je szerepel, mögötte nem sokkal a Sweet Tooth első és az Invincible 12. kötetével. De a negyedik hely is Kirkmané, a Walking Dead ötös hc-ja végre megérkezett (két gazillió év késést követően, szóval gratulálunk, Image...), bár nagyon ez se ment még.
A Kick-Ass eladásai a film hatására vagy anélkül is, de visszaestek, a májusi listán csak a 10. helyen szerepel.
Amúgy ha Walking Dead, nem tudom, miért, de az első tpb-t már vagy hatodszor nyomják újra, és még mindig itt van a lista elején, most a 19. helyen. Egyszerűen hihetetlen, micsoda mennyiséget adnak el ebből a sorozatból könyv formájában.
Az új (vagy csak nekem újnak tűnő) megjelenések közül ami talán említendő - részemről -, az a Marvel-féle klasszikus G. I Joe-k digitálisan felújított kalandjainak nyolcadik kötete, az új Essential Fantastic Four... igaz, ez a csapat egyik leggyengébb korszakát öleli fel, ami azért fura, mert Roy Thomas írta ekkoriban a címet. A Stephen King-fanoknak esetleg érdekes lehet, hogy egy független kiadónál kijött a Talisman első HC-ja, a pénzesebbeket meg esetleg érdekelheti a Golden Age Captain America Masterworks négyes és az Eerie Comics Archives hármas kötete. Mindkettő remek, igazi klasszikus sztorikkal van tele (akció illetve horror kategóriában).
Annak ellenére, hogy májusban csak négy szerda volt (szerdán jelennek meg ugye normál körülmények között az új képregények), a füzetek 15%-ot mentek felfelé. Igaz, a kötetek pedig 13%-ot lefelé. Bár az általam olvasott elemző szerint itt már nem lehet az eddigi Watchmen-effektusra fogni az esést - ami igaz is - de kihagyta a számításból, hogy tavaly májusban jelent meg a LoEG (ha valaki nem tudja, ez a rövidítés mit jelent, az szégyellje magát lelke legmélyéig) harmadik felvonásának első kötete, ami simán hozta az átlag Watchmen-eladásokat. Így még mindig nem tudjuk pontosan, hogy mennyire is szűkül a képregénybolti könyvpiac - mert szűkül, az biztos. Ráadásul mivel nem férek hozzá a BookScan-adatokhoz (pláne visszamenőleg), így az is kérdéses, mekkora valójában a remisszió ezen a téren, és hogy meghaladja-e a füzetek példányszám-esését, ami szintén közel 10% környékén van (a bevételt nagyban segíti a 33%-os áremelés). A májusi összesített eredmény amúgy a tavaly májusihoz képest egy 8%-os bevételnövekedést eredményezett, és ha hozzávesszük, hogy a június öt szerdával bír, lehet, hogy a második naptári negyedévet egész jól fogja zárni az amerikai képregényipar. Ha a dollár is visszamászna emberi szintre, még a végén az is lehet, hogy némileg derűsebben állnának a licencelés kérdéséhez is.
A két nagy erőltetett nyári kiadáspolitikájának köszönhetően, amely szerint ilyenkor annyi és annyiféle sorozatot adnak ki, amennyit nem szégyellnek (és igen, igen vastag a bőr a képükön, szóval nagyon sokat nem szégyellnek), az arányok a szokásosnál is jobban a Marvelt és a DC-t támogatják. Előbbi 45,5/40,6%-ot (példányszám/bevétel), utóbbi 35/31%-ot hozott el a tortából, vagyis mindketten erősödtek áprilishoz képest. Ezt leginkább az Image érezte meg, aminél sajna mostanában nagyon visszatértek a liefeldi-mcfarlane-i korszak hangulatához a termékeikkel, és a szerzői komolyabb címeik is akadoznak, így ez a kettő együtt egy teljes százalékos példányszámesést produkált. Ugyanakkor a fentebbi okok mellett könnyen előfordulhat, hogy a példányszám-eséshez hozzájárult, hogy immár ők is emelik az áraikat, ami ugyan rövid távon most a fentebbi jelenség ellenére jól jött nekik (a bevételarány nőtt), de hosszú távon lehet, számos jobb szerzői sorozat fog elvérezni a magas borítóáron és az akadozó tpb-kiadásukon.
A Dark Horse-nak jól jött, hogy belendült a Star War-MMORPG reklámkampánya, mert a franchise-hoz kapcsolódó képregények enyhe erősödésével megint harmadik helyen van 3/4,5%-kal. Igaz, szó szerint csak egy hajszállal előzte be mindkét téren az Image-et.
Az IDW enyhe visszaesésben van, amit a Dynamite használt ki. A két kiadó múlt havi és májusi arányainak összege gyakorlatilag majdnem megegyezik, csak most a Dynamite sokkal közelebb került az IDW-hez, igaz, megelőzni továbbra sem tudja. A Boom! Studiosnak meg még mindig hiányoznak az igazi nagyágyúk, mert bár tavaly év végén feljöttek - szinte biztosan - a Disney-képregényeknek hála, ám most a gyerekrészlegük mellett továbbra is két komolyabb sorozatuk van, és már azokat is mentsvárként igyekeznek nyújtani, ám ezt sokáig nem lehet. Valamit ki kell találniuk, ha nem akarnak megint évekig stagnálni, mint 2008. előtt.
A fentieken kívül egyedül a Viz Media ért el (bevételben) 1%-nál magasabb értéket, továbbra is természetesen a kevés példányszámú, de vastag, ennek következtében drágább mangaköteteiknek hála. A nyolcadik helytől lefelé már mindegyik kiadó piaci részesedése szinte elhanyagolható a többiekéhez képest.
Hoppá, bocs, ez nem a Bendis-féle Bosszú Angyalai felvezetése. Bár lehet, mégis. Bosszúsan angyali lett a májusi lista, Brian Bendis pedig kissé megmagyarázhatatlan módon érdekes fricskát adott Geoff Johnsnak az áprilisi DC-féle pénzbehajtó akció után.
Az első helyen kitalálható módon az Avengers v4 első száma végzett, 163e példánnyal, ami jó egy éve a legmagasabb szám, amit az eladások oszlopában láthattunk. A két alkotó (Bendis és Romita) neve a jelek szerint önmagában is elég szépen megnyomta az első számokkal járó jelenséget. De furamód BMB van a második helyen is, a Siege befejező részével, ami nagy meglepetésre jobban áll, mint az első rész. Bendis első értelmes hosszabb története 616-os vonalon... ööö... öt éve... hat...? valahogy úgy... és ezt az olvasók is a jelek szerint hamar belátták. De a Brubaker nevével fémjelzett, egész erős karakterfelhozatallal bíró Secret Avengers is szépen indított a maga 107e-vel, amely segítségével az öt db százezer feletti címből hosszú idő után ismét a Marvel jött ki győztesen 3:2 arányban.
A másik kettő füzet sem nagy meglepetés, a Return of Bruce Wayne és a Brightest Day első számai érték el ezt az álomhatárt - igaz, a szintén májusban kijött második számaik 15 és 13 ezerrel kevesebbre csúsztak le, bár még így is csak ők ketten vannak 90e felett. Ami egyébként meglepő, hogy Morrison minije máris lenyomta a gyakorlatilag most induló Brightest Day-t, viszont a történethez hozzátartozik, hogy a DC kétheti maxijának első hat száma "garanciás", vagyis vissza lehet küldeni a kiadónak a fennmaradt példányokat, így lehet, a Diamond nem a teljes fogyást jelentette le, hanem belekalkuláltak némi remittendát is.
Nemrég ért véget két nagy esemény is (Blackest Night és Siege), amik vagy jobban vagy kevésbé jobban, de jótékony hatással voltak a kapcsolódó sorozataik eladására, ám most, hogy befejeződtek, máris elindultak ezek az ominózus szériák lefelé. Ehhez hozzájön még, hogy X-fronton nagyban megy a Second Coming, ami elég szép visszhangot kap (folyamatosan jönnek az új nyomatok a korábbi fejezetekből), és még nemrég volt pár érdekesebb friss sorozat, és máris megvan, hogy mik foglalják el a felső részleget:
A Green Lantern v4 a BN után visszasüllyedt az addigi lassú, eseménytelen unalmába, ám még így is megelőzi a Batman & Robin első évadának befejező részét, és így nekik hála egy DC-páros ül egyedül a nyolcvanasok sorában.
A hetvenezres részleg csak kétszer ekkora, oda viszont DC-ből csak a Flash 2. része jutott be, amivel potom 25%-ot esett rögtön az első hónapban. Nem szívesen szidom Johnst, mert tényleg jó író, de Bendisszel ellentétben ő nem tud mindenféle olvashatatlan, unalmas, jellegtelen vackot összeírni úgy, hogy az emberek vegyék, és ez a sorozat is jó példa rá. Csak a fentebb említett kopaszhoz hasonlóan most már szabad keze van - tekintve, hogy ő a főnök - és ez egyre rohamosabb romlást eredményez a címein. (Részemről nem is emlékszem tőle bármi közepesnél jobbra az elmúlt két évből.)
A fentebb említett másik három hetvenezres amúgy továbbra is az, amire számítani lehet, egy Uncanny X-Men, New Avengers (lezáró rész) és Dark Avengers (befejező rész) hármas. Viszont érdekes, hogy a Second Coming többi füzete, az X-Men Legacy és az X-Force v3 elég szorosan ott van mögöttük, kiegészülve a Green Lantern Corps v2-vel, amit sajnos elhagy az eddigi írója, hogy Tony "én írtam a Countdownt és büszke vagyok rá" Bedard vegye át. Tomasi helyette átmegy írni az új Green Lantern-sorozatot.
És itt egy kis kitérő. A Marvelnél már megszokhattuk, hogy amint megszagolják, hogy valami egy kicsit is népszerű, rögtön lesz legalább két tucat csatlakozó, kiegészítő, hasonló nevű, klónozott stb. sorozata. A kilencvenes évek X-füzetei és a hatvan Pókember-sorozat eléggé nyomravezető ebben, de akár a jelenlegi három Wolverine-cím is (Deadpoolt most ne vegyük ide, senki se érti, hogy minek van ennyi sorozata, amikor senki se olvassa, és egyik sem jó). A DC-nél pedig most volt egy hihetetlen jövedelmező esemény, a Blackest Night, főszerepben a Zöld Lámpásokkal, meg persze a főminiben két tök érdektelen karakterrel, akiket hat részen át kergettek a zombik, és ez senkit se érdekelt. A nagy DC-marketinggépezet pedig rögtön lecsapott erre, de annyira pofátlanul, hogy a legutóbbi Green Lanternben konkrétan egy egész oldalas, a történetbe épített reklám keretében vezeti fel nekünk azt a négy címet, amit a BN népszerűségének meglovagolására állítottak rá. Szóval az eddigi két GL mellé lesz most egy harmadik Guy Gardnerrel (tudjátok, a Lámpással, akit amúgy mindenki utál, tehát tuti jó alapanyag saját sorozathoz), és persze a Brightest Day, ami kb. arról szól, hogy Johns 26 füzetben érzékelteti velünk, mennyivel jobb lenne, ha a teljes DC-univerzum visszatérne az 1970-es állapotokhoz, mert akkor milyen szép sztorik születtek, és most is az kellene.
Persze gyorsan hozzáteszem, hogy a Marvelt se kell félteni, mert a Bendisvengers farvizén evező - vagy néha inkább minőségben messze felette álló - sorozatok (Mighty, Initiative) után most kb. öt vagy hat Avengers-ongoingunk lesz havonta. Az más kérdés, hogy ebből az előzetes információk szerint is megközelítőleg egy vagy kettő ígérkezik olyannak, amit az ember szándékos agykárosodás okozása nélkül képes lesz olvasni, és ezek közül az egyik nem is Bendis címe. De lentebb még vissza fogok térni a Marvel marketingcsődjére... többször is. Nagyon, nagyon sokszor, hogy pontos legyek.
A 17. helyen járunk már, az elég erős hatvanezresek alsóházában, ahol is agy kutakodás után rálelhetünk a Justice League of Justice America (írta: Justice Justiceson) 45. számára is, ami meglepő módon stagnál. Ez Justice Robinson utóbbi éves tevékenysége mellett kifejezetten pozitív visszajelzés az olvasóktól, hogy nem hajították el a címet messzire maguktól. Sőt, még kemény 90 füzettel a Batman 699. részét is meg tudta előzni.
A hatvanasokat amúgy a kerek 20. helyen a Siege epilógusa, az elég harmatgyenge párbeszédekkel megírt Sentry: Fallen Sun zárja le, ami amúgy önmagában egy újabb kudarc volt (igen, máris itt az első marketinges bukta) a Marveltől abban a tekintetben, hogy próbálták előtte titkolni, hogy kinek a temetéséről fog szólni a sztori, de gyakorlatilag már a bejelentése előtt tisztában volt mindenki vele, hogy az Őrszem fog elpatkolni... esetleg ha nem interjúztatták volna meg Jenkinst, a karakter kitalálóját, hogy visszatér a céghez megírni egy rekviemet, talán sikerült volna fenntartani a feszültséget egy újabb pikoszekundumig. Fogalmam sincs, miért próbálják még mindig játszani ezt a "sose találjátok ki" játékot, amikor a DC-nél már tizenöt éve, az internet elterjedése előtt, levelezős rendszerben sorra belebuktak ebbe.
De ha már marketingcsőd, a hatalmas lendülettel bejelentett mini (amiről csak most derült ki, hogy mini), az Astonishing Spider-Man/Wolverine indítása egyszerűen siralmas. Az egész címről üvölt, hogy a lényege annyi lenne, hogy "vegyétek meg, mert csupa népszerű elemből állítottuk össze a címet", ráadásul még Adam Kubertet is sikerült megnyerni a rajzolására, az írója meg a remek Jason Aaron... és így is, egy közös Rozsomák-Pókember kaland rosszabbul áll, mint az Amazing Spider-Man mindhárom májusi füzete. Igen, a nagy új Astonishing 56e-rel nyitott, a teljesen 57e-re beállt ASM alatt.
De nem csak ez teljesített várakozás alatt. A már a második számával egy hónapot késett Ultimate Comics New Ultimates (kiváló ivójáték: ki az, aki először nem lesz képes kimondani a felesek után háromszor egymás után ezt a címet) 71e-ről olyan szépen lement 53e-re, hogy csak na. Éppen csak megelőzi az Ultimate Avengers 2 második számát, vagyis a sorozat nyolcadik füzetét. Egyetlen szám alatt annyira esett le, mint az több, mint fél év alatt. Ez azért már tehetséget igénylő feladat.
Szomorú hír viszont,hogy Gail Simone Birds of Prey v2-je, amit ráadásul Ed "csak pózoló fehérneműmodelleket tudok rajzolni" Benes rajzolt, elég szerény 50e-rel indított. Ez nem túl biztató kezdet, bár az is igaz, hogy Simone másik nagy címe, a Secret Six v3 is alacsonyan nyitott, és még most is megy.
A két nagy kiadónál amúgy mennek "kis" események is, a Marvelnél a World War Hulks, a DC-nél a War of the Superman. És ami közös bennük: senkit se érdekelnek. Még a marketingeseket se. Ez azért valahol jelzésértékű. Igaz, utóbbinak mindössze annyi a szerepe, hogy a New Krypton környékén felbukkant összes szereplőt jó véresen és tömegével lemészárolja, és előkészítse a terepet Straczynskinek és a társírójának, akik vagy képesek lesznek visszaverni Johns azon irányú törekvéseit, hogy Clark Kent egy 1930-ból származó írógépen pötyögjön a Planet irodájában a hatvanas évek történeteinek szellemében, vagy nem.
Amúgy a fentebb említett két kisebb event értékét jól jelzi szerintem, hogy a szokásos első nem-Marvel/DC-s sorozat, a Buffy szintjén állnak (amiben amúgy most egy marketingelt sztori megy, a címe Twilight... az irónia csak úgy süt, mi?). Nagy esemény, amivel a Dark Horse tartja a lépést! Igen, szinte látom, hogy Bendis elkezd aggódni a helyzete miatt a cégen belül...
És még mindig a Marvel hülyeségei (igen, a következő): mivel több mint két évtizedes lemaradásban vannak a legrégebbi sorozatukkal is a konkurenciával szemben, és még a havi három ASM-mel is igen messze vannak attól, hogy beérjék a Detective Comicsot, így kínjukban a Deadpool Team-Upnál elsütötték, hogy csak azért is 900. résztől kezdik. Igaz, azt visszafelé számozták, és még elment egy egyszeri hülyeségnek, már a címszereplő miatt is. De a Wolverine #900-ra egyszerűen csak az a magyarázat, hogy ennyi jutott eszükbe figyelemfelkeltés címén. Ezt akármelyik marketingsuliban meséljétek el, és garantáltan a tanároktól az utolsó diákig mindenki röhögni fog rajta, olyan szánalom. És ezek az emberek (mert többen vannak ám, akik ilyen remek ideákkal állnak elő!) pénzt kapnak ezért. És még azt hitte az ember, a politikus a világ egyik legkönnyebb állása...
A harminc- és húszezresek... továbbra is sok jó sorozat, Marveltől, DC-től vegyesen, némi beleszólással már a kisebb kiadóktól. Itt nyitott amúgy a Marvel következő űreposzának felvezetése, a Thanos Imperative: Ingition is, és nem meglepő módon itt dekkol az összes Deadpool is, de még Wolverine-ongoingot is találunk az alsóházban. Ugyanakkor nem túl biztató, hogy az Agents of Atlas harmadik nekifutása (most már csak Atlas címen) 22e-rel nyitott, igaz, szerintem butaság volt újraszámozni. Még ha úgy is érezték, hogy nem megy a sorozat, inkább pihentetni kellett volna egy évet, és valami nagy eseménnyel újraindítani. De nem egy egész pofás cím vérzett el így a Marvelnél, mert feleslegesen erőltették egy átmeneti szünettel társított erőgyűjtés helyett, így néha arra kell tippelnem, hogy a marketingosztályon vadásszák az olvasható csapatcímeket, és mindent megtesznek, hogy tönkretegyék őket, ezzel is csökkentve a dédelgetett Bosszú Angyalainak konkurenciáját és helyet csinálva a tizenhatodik Avengers-ongoingnak.
A kisebbeknél az erősorrend továbbra sem túlságosan változó, bár a két nagy most annyi címet ontott ki magából, hogy mindegyikük egységesen visszább szorult a piacon. Erről majd lejjebb bővebben.
A Buffy után továbbra is a Dynamite-féle Green Hornet vezet, megelőzve a Walking Deadet. Bár az előbbi még mindig lefelé eső ágban van, miközben Kirkman sorozata megszokott módon stabil, így előfordulhat, hogy ez az állapot nem marad sokáig tartós. Igaz, hozzáteszem, a Green Hornet társsorozata, a szintén Kevin Smith által írt (vagy legalábbis vázlatolt) Kato egész jól, nem sokkal a Venomkettő, izé, Haunt alatt indított. Rajtuk kívül a Boys az egyetlen, ami még 20e környékén tud mocorogni, a Spawn például már csak 18e-n áll, igaz, utána elég sok kisebb kiadós cím jön még (köztük Star Wars, Angel, egy újabb Green Hornet és egy új minisorozat, a Mystery Society, ami egy mostanában népszerű zsánert, a misztikus jellegű nyomozós történetek jellegzetességeit követi). A Boom! továbbra is az Irredeemable-lel és az Incorruptable-lel képviseli egyedül igazán magát a palettán, és a számos Disney-képregényével, ám furamód a fentebb említett sorozatok és az Irredeemable között megint csak kizárólag Marvel- és DC-címeket találunk. Tényleg hihetetlen, mennyi alacsony fogyású füzetet hoznak ki azok mostanában.
Amúgy ha már Marvel és kis eladás... a Girl Comics második száma sem teljesített túl fényesen, igaz, szerintem továbbra is több köze lehet ehhez az öt dolcsis árának. Az ár szintén érdekes kérdés volt a Heroic Age-et promotáló reklámkiadvány esetében, ami a nevének megfelelően nem volt más, mint egy rakás előzetes és reklám, mégis képesek voltak tíz teljes dollárt kérni érte, ami az olcsóbb Image tpb-k árának felel meg. Egy konkurens kötet (vagyis egy teljes történet) ára reklámért. És vicces módon még így is akadt 8e ember, aki megvette.
És a legvégén: ha már annyit szapultam a Marvelt, némi pozitívum: a normális áron (három dolcsi) adott X-füzetek reprintjeinél sem emeltek árat - pedig szokásuk néha - és ennek hála a Second Coming utólag nyomtatott korábbi fejezetei még így is képesek a 200. hely környékén, 5-6e példánnyal mozogni. Ilyet legutóbb a Batman & Robin első számainál lehetett látni, és szerintem dicséretes, hogy ilyen hamar és ilyen szép mennyiségben prezentálnak pótlást azoknak, akik lemaradtak az első rohamról. Még a legkevésbé felhúzott New Mutants reprintjei is kiválóan mennek, jobban, mint teszem azt az ultramillerisztikus ShadowHawk v2 bevezető része az Image-től, aminek pedig még variánsai is voltak, hogy megnöveljék az eladást. Bár aki olvassa a CoverArtot, az már láthatta, hogy miért is nem érdemes ennek a sztorinak a közelébe se menni, hacsak valaki nem túlzottan elvakult Sin City-megszállott.
A könyvek tájékán teljesen pangott a képregénybolti piac, az első helyen 4800 példánnyal az Ex Machina kilences tpb-je szerepel, mögötte nem sokkal a Sweet Tooth első és az Invincible 12. kötetével. De a negyedik hely is Kirkmané, a Walking Dead ötös hc-ja végre megérkezett (két gazillió év késést követően, szóval gratulálunk, Image...), bár nagyon ez se ment még.
A Kick-Ass eladásai a film hatására vagy anélkül is, de visszaestek, a májusi listán csak a 10. helyen szerepel.
Amúgy ha Walking Dead, nem tudom, miért, de az első tpb-t már vagy hatodszor nyomják újra, és még mindig itt van a lista elején, most a 19. helyen. Egyszerűen hihetetlen, micsoda mennyiséget adnak el ebből a sorozatból könyv formájában.
Az új (vagy csak nekem újnak tűnő) megjelenések közül ami talán említendő - részemről -, az a Marvel-féle klasszikus G. I Joe-k digitálisan felújított kalandjainak nyolcadik kötete, az új Essential Fantastic Four... igaz, ez a csapat egyik leggyengébb korszakát öleli fel, ami azért fura, mert Roy Thomas írta ekkoriban a címet. A Stephen King-fanoknak esetleg érdekes lehet, hogy egy független kiadónál kijött a Talisman első HC-ja, a pénzesebbeket meg esetleg érdekelheti a Golden Age Captain America Masterworks négyes és az Eerie Comics Archives hármas kötete. Mindkettő remek, igazi klasszikus sztorikkal van tele (akció illetve horror kategóriában).
Annak ellenére, hogy májusban csak négy szerda volt (szerdán jelennek meg ugye normál körülmények között az új képregények), a füzetek 15%-ot mentek felfelé. Igaz, a kötetek pedig 13%-ot lefelé. Bár az általam olvasott elemző szerint itt már nem lehet az eddigi Watchmen-effektusra fogni az esést - ami igaz is - de kihagyta a számításból, hogy tavaly májusban jelent meg a LoEG (ha valaki nem tudja, ez a rövidítés mit jelent, az szégyellje magát lelke legmélyéig) harmadik felvonásának első kötete, ami simán hozta az átlag Watchmen-eladásokat. Így még mindig nem tudjuk pontosan, hogy mennyire is szűkül a képregénybolti könyvpiac - mert szűkül, az biztos. Ráadásul mivel nem férek hozzá a BookScan-adatokhoz (pláne visszamenőleg), így az is kérdéses, mekkora valójában a remisszió ezen a téren, és hogy meghaladja-e a füzetek példányszám-esését, ami szintén közel 10% környékén van (a bevételt nagyban segíti a 33%-os áremelés). A májusi összesített eredmény amúgy a tavaly májusihoz képest egy 8%-os bevételnövekedést eredményezett, és ha hozzávesszük, hogy a június öt szerdával bír, lehet, hogy a második naptári negyedévet egész jól fogja zárni az amerikai képregényipar. Ha a dollár is visszamászna emberi szintre, még a végén az is lehet, hogy némileg derűsebben állnának a licencelés kérdéséhez is.
A két nagy erőltetett nyári kiadáspolitikájának köszönhetően, amely szerint ilyenkor annyi és annyiféle sorozatot adnak ki, amennyit nem szégyellnek (és igen, igen vastag a bőr a képükön, szóval nagyon sokat nem szégyellnek), az arányok a szokásosnál is jobban a Marvelt és a DC-t támogatják. Előbbi 45,5/40,6%-ot (példányszám/bevétel), utóbbi 35/31%-ot hozott el a tortából, vagyis mindketten erősödtek áprilishoz képest. Ezt leginkább az Image érezte meg, aminél sajna mostanában nagyon visszatértek a liefeldi-mcfarlane-i korszak hangulatához a termékeikkel, és a szerzői komolyabb címeik is akadoznak, így ez a kettő együtt egy teljes százalékos példányszámesést produkált. Ugyanakkor a fentebbi okok mellett könnyen előfordulhat, hogy a példányszám-eséshez hozzájárult, hogy immár ők is emelik az áraikat, ami ugyan rövid távon most a fentebbi jelenség ellenére jól jött nekik (a bevételarány nőtt), de hosszú távon lehet, számos jobb szerzői sorozat fog elvérezni a magas borítóáron és az akadozó tpb-kiadásukon.
A Dark Horse-nak jól jött, hogy belendült a Star War-MMORPG reklámkampánya, mert a franchise-hoz kapcsolódó képregények enyhe erősödésével megint harmadik helyen van 3/4,5%-kal. Igaz, szó szerint csak egy hajszállal előzte be mindkét téren az Image-et.
Az IDW enyhe visszaesésben van, amit a Dynamite használt ki. A két kiadó múlt havi és májusi arányainak összege gyakorlatilag majdnem megegyezik, csak most a Dynamite sokkal közelebb került az IDW-hez, igaz, megelőzni továbbra sem tudja. A Boom! Studiosnak meg még mindig hiányoznak az igazi nagyágyúk, mert bár tavaly év végén feljöttek - szinte biztosan - a Disney-képregényeknek hála, ám most a gyerekrészlegük mellett továbbra is két komolyabb sorozatuk van, és már azokat is mentsvárként igyekeznek nyújtani, ám ezt sokáig nem lehet. Valamit ki kell találniuk, ha nem akarnak megint évekig stagnálni, mint 2008. előtt.
A fentieken kívül egyedül a Viz Media ért el (bevételben) 1%-nál magasabb értéket, továbbra is természetesen a kevés példányszámú, de vastag, ennek következtében drágább mangaköteteiknek hála. A nyolcadik helytől lefelé már mindegyik kiadó piaci részesedése szinte elhanyagolható a többiekéhez képest.
Hozzászólások
Mikor lehet itt olvasni a plenet hulk folytatását?