Ki van itt?

Oldalainkat 949 vendég és 0 tag böngészi

A korábbi cikkek ebben a témában ezen a linken érhetőek el.

Amikor ezeket a sorokat írom, már tisztában vagyok a decemberi számokkal, így sajnos a mostani cikkben nehéz lenne átadni azt a hangulatot, ami a novemberi észak-amerikai képregényes eladási lista megpillantásakor járhatta át az embert. Mindenesetre megkísérlem valamiképp szavakba önteni azt, amit az egyszeri képregénykedvelő tavaly december közepe felé érezhetett az akkor erősen a naptári év vége felé közeledő állapotok láttán.

Bár már októberben láthattunk jeleket a top10 DC-dominanciájának megtörésére az Uncanny Avengers és a kiegészítő sorozatának debütálásakor, a Marvel Now! kezdete hivatalosan a november volt. És a kiadó nem is lacafacázott sokat, nekik hála a mostani lista majdnem ugyanúgy néz ki, mint a 2011. szeptemberi, amikor a DC kidobott 52 db első számot.

Az első helyezett nem túl meglepő módon Brian Átírom-az-egész-Marvel-univerzumot-mert-szerintem-mindenki-előttem-dilettáns-volt-és-nem-úgy-csinálta-ahogy-kell-de-majd-én-most-úgy-megmutatom-mint-még-előttem-senki-sose-akkor-is-ha-a-történeteim-cselekményének-háromnegyedét-másoktól-lopom-folyton Bendis All New X-Menje. Aminek az alapkoncepciója az, hogy visszarángat a hatvanas évekből öt karaktert, hogy megmutassa nekik a jelenlegi világot és ez alapján formálja át őket teljesen. Csak hogy érthető legyen a nevére aggatott becenév is. A füzet amúgy kiemelkedően jó kritikákat kapott, azok, akik mernek is rosszat írni Bendisről, ők is inkább csak a dialógusait vették elő, az író mára egyik legmegosztóbb stílusjegyét. (Nem titkolt, hogy e sorok írója agyérgörcsöt tud már kapni a Bendis-dialógusoktól, melyeknél csak Miller belső monológjai számítanak borzalmasabbnak és repetitívebbeknek.)

Az All New X-Men első számának 181e példánya meglepő módon alig 113-as indexet kap, ugyanis rögtön második helyen ott szerepel majdnem 160e példánnyal a Batman v2 is, ami ezzel elérte a nulladik számmal beállított középtávú rekordját. Ez a füzet jelenleg olyan hihetetlenül erős és olyan húzóerőt képvisel a mostani szűköcske piacon, mint anno a nyolcvanas évek legvégén az Uncanny X-Men – csak az akkor egy sokkal nagyobb vásárlóközönség előtt művelte ugyanezt. A kezdetben nagy rivális JLA v5-öt már több mint 45e példánnyal veri. Utóbbi amúgy jelenleg kilencedik a listán.

A köztük lévő hat helyet a Marvel töltötte fel természetesen, mégpedig öt első számmal és az Uncanny Avengersszel. Az elsők közül a Captain America v7 vezet (lassan beéri a Megtorlót elindított sorozatok számában), mögötte Deadpollal, aminek most az elmúlt évekkel ellentétben örülünk. Azért, mert a Marvel végre kirúgta a hihetetlenül tehetségtelen Daniel Wayt a címről és egy olyan emberre bízták, akinek van humorérzéke. Ami egy paródiakarakter esetében feltűnően előnyös tulajdonság. A páros mögött egy Indestructible Hulk – Iron Man v6 – Fantastic Four v4 triász következik. Utóbbi érdekessége, hogy a testvérsorozata – amivel ráadásul a legelején még a történetében is osztozik –, az FF v2, majdnem 35e példánnyal van alatta.

Az Uncanny Avengers megérdemel talán egy új bekezdést, mivel a helyzete nem éppen rózsás. Ha még emlékszünk, az októbert 300e példányszám felett indította, amiben persze benne volt a cirka tucatnyi variáns borító is. Azonban ebből a második számra 114e példány maradt, vagyis még a fele sem. Ami azért fura, mert Remender mostanság olyan, mint Bendis volt 2004 környékén, a népesség imádja. A rajzolót, Cassadayt meg pláne. Tehát minden adott lenne, hogy a sorozat megismételje a New Avengers v1 zajos sikerét, ám most úgy tűnik, az se biztos, hogy ez lesz a kiadó vezető címe. Tovább nehezíti a helyzetet az is, hogy hiába volt a legalább féléves előkészítési fázis, Cassaday már a harmadik számot nem tudta időben leadni (Cassaday a feltűnően lassú rajzolók közé tartozik, havonta tíz oldalt se szokott összehozni), így a cím hivatalosan átment kéthaviba. Egyébként meg reálisan nézve valószínűleg a szép emlékű Astonishing X-Men v3-hoz hasonlóan évi két-három füzet várható majd belőle.

A felső tízet az egyik legpozitívabb kritikai fogadtatásban részesített Thor: God of Thunder címre keresztelt heavy metal fantasyeposz első száma zárja le, ami egyben a hat számjegyűek részlegének végét is jelzi. A 11. helyezett All New X-Men #2 már csak 96e példányt tudott felmutatni, és utána még erősebben jön egy szakadék a nyolcvanezresekhez. Ezek és a hetvenezresek között amúgy ott találjuk a fentebbi sorozatok második számait is. Ez az adat egyszerre baljós és csalóka, ugyanis alig három nap eladásait foglalják magukba. Ám a füzetek esetében igazából pont ekkor megy el a nagyja.

Habár a Marvel befészkelte magát most legfelülre, és nagy átlagban is rengeteg pénzt kerestek, a november mégis inkább a DC hónapja volt. A legtöbb közép/felső kategóriás címük visszakapaszkodott az év közepi szintre, amivel lassan kiküszöbölik a nulladik számok környékén tapasztalt riasztó visszaeséseket. Igaz ugyan, hogy a JLA v5 lassan ugyanarra a sorsra jut, mint a v4-es elődje, ami igazából csak azért ment, mert hát mégis csapatcím… ám a Bőregér és társai most a jokeres nagy event körüli felhajtásnak hála tolják a szekeret. És bár a Before Watchmen-címek kifutása sem érdekel már senkit, az ismertebb DC-s figurák sorozatai stabilizálódtak. Így összességében egészen örülhetnek, mert lehet, hogy a Marvel most lendületet vett és az élre tört, de a saját cégük közben tartja magát vagy akár kicsit erősödik is.

A két nagyon kívüli élet nem, ismétlem: NEM az Image-dzsel kezdődik. Sőt, nem is a második helyen vannak, hanem éppen csak a dobogó harmadik fokán egy Battyogó Bekrepáltakkal, ami mögött persze azért ott van a Saga is – annak ellenére, hogy ezt a sorozatot már szinte biztosan a legtöbben kötetben akarják megvenni. (Mondjuk a Mászkáló Megpurcantakat is.)

Nem, első helyen a My Little Pony: Friendship is Magic képregényes változatának első füzete áll. És mielőtt a főképp hímnemű közönség sikítva rohan egy sarokba, muszáj hozzátenni, hogy minden elérhető beszámoló alapján úgy tűnik, az az animációs sorozat az alapja ellenére is kifejezetten uniszex. (Vicces, de igazából anno a totális cukormázasítás előtt az első népszerű animációs sorozatuk sem éppen az a tündibündi kislánymese volt, hanem azt is igyekeztek mindenkinek fogyaszthatóvá tenni a rózsaszín hercegnős álommá változtatás előtt.)

Második helyen a Dynamite egyik érdekes ötlete áll, a Masks. Aminek a lényege tömören az, hogy fogták az összes feltámasztott ponyvahősüket, és bedobták őket egy krimi-thriller-kaland crossoverbe. Amit végig Alex Ross fest. És ami össze is kapart magának 63e vásárlót. Bár ebben esetlegesen benne lehet még egy apróság is. Például, hogy… harminc különböző borítóval adták ki. Harminc. Borítóval. És az ember azt hinné, az Avatarnál viszik a piti pénzharácsolás miatt túlzásba ezt az ósdi trükköt. Gyakorlatilag a borítókból magukból egy hosszabb kiadványt lehetne csinálni, mint maga a füzet.

Negyedik helyen egy olyan cím áll, ami talán mostanság némi érdeklődés tárgya lehet: az amerikai gyártású Dredd első része. Aminek a fogadtatása a brit olvasók részéről… ööö… mondjuk, hogy a pozitív jelzőkkel fukarabbul bántak, mint Kiszel Tünde a hat szótagnál hosszabb szavak használatával. De az amerikaiak sem voltak annyira elájulva tőle.

A Dark Horse elé bejött most egy Valiant is az X-O Manowar utáni másik legismertebb hősük feltámasztásával. Shadowmanről van szó, akit talán a kilencvenes évek legvégén készített Akklaim-játékként ismerhettek a legtöbben. Ő egy időben Turok mellett a legnagyobb sikerű figura volt az akkori Akklaim-portfólióban, sikere szó szerint az ismert Marvel- és DC-hősökével vetekedett. Persze mára ez elkopott, és csak 25e példánnyal indított az új sorozata, ám a betonstabilan 13e fős Valiant-olvasótáborhoz képest ez is szép.

Utána jön csak a Buffy kilencedik évada, amit szorosan követ a Boom! Studios új üdvöskéje, az Adventure Time.

A Diamond által terjesztett képregényköteteknél magasan a Walking Dead 17. kötete vezet, a mögötte jövő négy eladásai teszik ki összesen az ő 26e példányát. (Ezzel a számmal amúgy füzetként benne lenne a felső 100-ban.) Egy Fables-kötetet, az első Adventure Time tpb-t, a 75 dolláros Avengers vs. X-Men HC-t, a második színes Scott Pilgrim-kötetet (igen, kiszínezték és HC-ként újra kiadják… és veszik!) és a Tetovált lány képregényes feldolgozásának első könyvét találjuk mögötte sok más egyéb mellett.

Könyvesboltban – ami igazából egy kissé valósághűbb képet ad a Diamonddal ellentétben – totális nyugati dominancia van ismét. A Walking Dead két compendiuma magasan ül a vezető helyen, mögöttük a Building Stories nevezető nyomdai kísérlettel. (Kategorizálhatatlan, hogy pontosan mi ez, jobb híján képregénynek mondják, de az csak egy kis részét képezi az egésznek. Ha valaki ért angolul, nézzen utána, érdekes.) De itt is felbukkan az Avengers vs. X-Men és még mindig szépen elvan Straczysnki (akinek senki se tudja leírni a nevét) Supermanjének második könyve.

És persze sok Walking Dead. Egy kevés mangával, hogy azért jelezzék ő is, ki volt az úr ezeken a listákon a nagy zombihiszti előtt.

Az első számok első körének hála a Marvelnek sikerült kétségtelenül maga felé billentenie a mérleget, így a negyvenmilliós tortának kicsit több mint a harmadát tették zsebre egy 40%-os lefedettség mellett. A DC annyival nincs lemaradva, mint mondjuk két évvel ezelőtt, de azért most ott van egy 4, illetve 7 százalékos lyuk kettejük között (bevétel és példányszám sorrendben).

A harmadik helyet, ami egyben a nagy kicsik első helyével egyenlő, immáron teljesen kibérelte magának az Image. És valószínű, hogy hacsak nem dob a másik kettő éppen valami hatalmasat, ez a Walking Dead tévésorozatának lecsengéséig így is marad. Az Image jelenlegi számai amúgy 7,7/6,7%, ami kiemelkedően jó teljesítmény azok után, hogy a hármas inkább az 5% körüli tartományban folytatta eddig a csetepatéját. Az Image mögött amúgy most az IDW kerekedett felül az átmenetileg látványosan meggyengült Dark Horse-on.

A Dynamite-nak nagyon besegített a Masks, bőven 3% felett van mindkét viszonylatban. Az 1% felettieket a Boom!, az Eaglemoss és a Viz hármasa zárja. Náluk a decemberi listában is jó eredmények várhatóak, mert mindketten jól ajándékozható termékekkel rendelkeznek. Amúgy érdekesség, de példányszámban a Valiantot most egy század százalék választotta el attól, hogy a részesedése ne nullával kezdődjék. Ahhoz képest, hogy éppen csak fél éve indultak, ez azért teljesítmény. De ugyanígy közel volt most a Random House is.

Bár sok Now!-hoz tartozó címből kettő szám is kijött rögtön a legelső hónapban, igazából a november szokványos négyhetes hónap volt. Így az októberi öt megjelenési héthez képest nem csoda, hogy – Marvel vagy sem – az eladások csökkentek. A füzeteké alig, a köteteteké viszont (persze csak Diamondnál) nagyon, a teljes mérleg így -13/-5%. A hetek számának hatása érvényes a tavaly novemberhez viszonyított összehasonlításra is, ám itt már a kötetek gyengélkedése ellenére is példányszámban pozitív (+1%) a mérleg – igaz, a bevételek attól még 1%-ot estek. Az ok amúgy az, hogy nagyrészt a DC-nek hála a teljes lista átlagára idén alacsonyabb, mint tavaly volt.

Ami igazán hasznos lehet most, az a 2011-es első tizenegy hónap összesítésének összevetése 2012 hasonló időszakával. Az eddigi 10% feletti éves növekedés most is áll, 14/11% környékén. Ezek után nagyon komoly krach kellett volna, hogy a 2012-es év ne érjen el egy laza +10%-ot 2011-hez képest. Ám ezek a számok és értékeléseik majd az évösszesítő cikk hatáskörébe tartoznak.

Végezetül a szokványos linkek:
Top 300 képregényfüzet
Top 300 képregénykötet
Kiadók piaci részesedése

A hozzászóláshoz bejelentkezés szükséges.

Hozzászólások  

# Balakin 2013-02-05 16:08
"Masks...Amit végig Alex Ross fest. "
vagyis csak az első számot. Gondolom a második eladásai, Ross hiánya miatt kicsit esni fognak majd.
# BladeDPI 2013-02-06 19:29
En az ujabb kepregenyek kozul DC-et, Ultimate Marvelet ( NewGen ) olvasok es toletek olvastam a Megsemmisülés. Az elso honosito oldal amit kaptam az a NewGen volt gondolom ezert alakult ki, es sehol se kaptam uj Marvel kepregenyet ami erdekelt volna :D.
Azt akkarom mondani hogy nem tudom a minosegileg milyenek az uj Marvelek, nekem az uj DC kepregenyek tetszenek, es szerintem vagany otlet volt ez a DC 52, hogy 52 kepregenyuk van mindig( + par mini), na de Marvelnel mi ertelme ennek a NOW!nak azt nem tudom :D.
Nekem az jonn le hogy a DC szinvonalasabb, csak a Marvelnek rohat sok cime van.
Melyik kiado jobb minosegileg?
# BladeDPI 2013-02-06 19:32
Azt elkell ismerjem engem is megfogot most a Marvel es elolvastam a Superior Spider-Men 1-ro reszet, ami egy eros kozepes volt, voltak jo pillanatai. Fogom olvasgatni.
# Balakin 2013-02-06 19:36
Ízlések és pofonok, én a Marvelt jobban szeretem jelenleg (2-3 éve még DC párti voltam, a New 52 előtti címeik jobban megfogtak).
A Marvel Now értelme az volt, hogy az alkotók címeket cseréltek (nagy vonalakban), illetve lezárták évek óta futó történeteiket. Nem reboot volt, csak felfrissítették a címeket, de így reboot nélkül is ez egy jó bekapcsolódási pont az új olvasóknak.
Maga az ötlet jobban tetszik mint a New52, a kivitelezés már nem minden esetben.
# talgaby 2013-02-06 21:40
Pedig az ötlet igazából olyan tipikusan marveles a Shooter-éra óta: úúúú, csináljunk egy nagy-nagy változtatást/átalakítást, de az igazából ne változtasson vagy alakítson át semmit, vagy ha mégis, csinálhassuk nagyon gyorsan vissza, mint ha mi sem történt volna. Mint Tony Stark halála, amit annyira elmaszatoltak, hogy mára alig létezik ember, aki tudja, hogy másfél évtizede egy idegen dimenzióból jött egyed szaladgál Stark helyében. Vagy az egész Civil War, aminél már 2008-ban elkezdtek szenvedni azon, hogyan csinálják vissza, mert nem voltak képesek hova tovább vinni a megbolygatott egyensúlyt. A DC-nél most és korábban is az volt a megbecsülendő, hogy ha egyszer úgy döntöttek, továbblépnek, be is csukták maguk mögött a kaput, hogy ne is akarjanak visszamászkálni. A Marvel kegyetlenül elkényelmesedett a hetvenes évek lezárultával.
# BladeDPI 2013-02-07 23:58
Koszi a valaszokat.
Ertem en hogy uj cimek, meg uj kezdet, de ahogy nezem nem lesz 100K+ sorozatjuk.
Tobbet kene olvasak hogy tiszta legyek a minosegukel. En osszehasonlitani a JLA tudom, a 1997es JLA v3 nagyon gyenge ( Chronopolison amit olvastam) , 2006os JLA v4 nekem nagyon bejon ( NewGen), a 2011es JLA v5 nem tudom csak 2ot olvastam (Blateco).
En is ugy lattom ahogy talgaby, pl a Superior Spider-Men is hagytak kiutat maguknak ha baj lesz :).
# talgaby 2013-02-08 06:24
Ez fura. Pont, hogy Morrison JLA-je volt az, ami kegyetlen sikeres volt és örült mindenki annak, hogy a Liga végre csinál is valamit, Meltzer és McDuffie történetei pedig idővel még a legelvakultabb DC-seket sem tudták maguk mellett tartani, akik jóformán a címéért vesznek valamit. (Komolyan, a v4 elejét nem hogy fordítani, de olvasni is felért egy mentális tortúrával nekem, pláne a v3-as szakasz után.)
# Snake 2013-02-08 08:43
Azért fordítottál te a JLA v4-től agyzsibbasztóbb cuccot is :)
# talgaby 2013-02-08 09:40
Ugyan, mit? :D
# Snake 2013-02-08 09:49
Én aztán le nem írom a címét, de nagyon jól tudod, hogy mire gondoltam :P
# BladeDPI 2013-02-08 21:23
Lehet ha akkor olvasom amikor megjelentek tetszetek volna :D.
# Farek 2013-02-10 22:16
Idézet - talgaby:
Mint Tony Stark halála, amit annyira elmaszatoltak, hogy mára alig létezik ember, aki tudja, hogy másfél évtizede egy idegen dimenzióból jött egyed szaladgál Stark helyében.

Ez azért nem teljesen így van. A jelenlegi Tony Franklin teremtménye, mindhárom Stark emlékeivel, szóval elég nehéz meghatározni, hogy igazából ki is ő :)
Atom feed | HálóZsák képregények | 2003 óta