A korábbi cikkek ebben a témában ezen a linken érhetőek el.
A júniusi amerikai képregényes lista kissé… fura. Legalábbis az eleje. És megint a DC a ludas. Valamiért ez a kiadó nem akarja, hogy ez a rovat visszatérjen a régi szép időkhöz, amikor a Marvel hülyeségeit szapulhattam.
Kezdésként rögtön meg kell említenem a DC júniusi nagy trükkjét, ami arról szólt, hogy speciális borítókat adtak ki egy csomó füzethez, hogy ezzel mesterségesen egy hónapra megnöveljék az eladásaikat.
Nem, nem az 1994-es eladási listát nyitottam meg véletlenül. És nem, nem a 3D-s borítókról van szó. Hanem egy rakás pin-up poszterszerű valamiről.
Ám attól még igen, csak a borítókkal akartak eladni egy rakás füzetet, beltartalomtól függetlenül. Üdvözlet sötét kilencvenes évek. Mert a jelek szerint a teljes iparág összeomlása mégsem volt eléggé alapos lecke egyeseknek. Ez a manőver körülbelül annak felel meg, mint amikor valaki után ugrasz egy hídról, miután végignézted, ahogy palacsintává lapul a köveken… hátha nálad nem úgy lesz.
Persze a dolog sikeres volt egy bizonyos szinten, hiszen a listavezető Batman több mint 130e példánnyal fészkel az élen, mögötte egy 109e-s Pókemberrel. És ezzel kimerítettük a százezresek teljes listáját.
Az Original Sin enyhe meglepetéssel tartja a második füzet eladásait, szóval az event eddig sikeresnek minősíthető úgy is, hogy a negyedik szám három hellyel és ötezer füzettel lejjebb tanyázik. Ami meglepőbb, az a bizonyos két hely közötte.
Ugyanis a Superman 32. száma 89e, a Harley Quinn 7. füzete pedig 93e füzettel bérelt magának helyet a felső tízben.
Előbbit még megértem, hiszen a DC Bendise, Geoff Johns itt vette át a címet, hogy ismét visszavethesse a karaktert úgy félszáz évvel. És ebben nem más segédkezik neki, mint az idehaza nem túl kedvelt, az USA-ban viszont az egyik legnagyobbnak tartott John Romita.
A Harley Quinn esetében viszont megmagyarázhatatlan a dolog. Spéci borító vagy sem, az eladása a másfélszeresére ugrott, pedig magában a füzetben sincs semmi kirívó; csak egy egyszerű butuska kis sztori, semmi több.
A DC heti sorozatai (el sem hiszem, hogy többes számot kell használnom… és még nincs vége, de erre majd a következő cikkben térünk vissza) közül a Batman Eternal továbbra is apránként, úgy ezer füzetenként menetel lejjebb. Ha így folytatja, hosszú távon a mostani 60e környékéből kinézhet egy 40-50e körüli beállt érték, hacsak a színvonal nem esik meredeken.
A Future's End viszont ennél ölesebb létekkel menetel, júniusban újabb 10e olvasó dobta. Így már ugyanazon a szinten pang, mint a frissen indult és filmek segítsége híján továbbra is természetesen senkit sem érdeklő Hulk tizenhatodik újraindulása. Ha nem lennék feledékeny, érdekes lenne szemlélni, hogy a két felesleges cím közül melyik esik majd gyorsabban. Habár lehet, hogy a Hulknak jobb pár lenne a Wolverine v6, hisz ott is már nem tudnak mit kínjukban kitalálni ahhoz, hogy érdekesen tartsák a saját sorozataiban már elég régóta teljesen kifacsart és kiégett figurát.
Amúgy ha már a Marvel házi meccse szóba került, a Pók továbbra is toronymagasan veri a másik két nagy részleget, a Bosszú Angyalait (bár a sorozatok és a tagok száma alapján a Bosszú Vörös Hadserege akkurátusabb leírás volna – a hatékonyságukra is) és az X-Ment. Utóbbi kettő közül továbbra is a B-Men vezet, illetve a három vezérsorozat (Avengers, Uncanny X-Men és Uncanny Avengers) egymás hegyén-hátán tornyosul. A kiegészítő címek azonban… nos, talán érzékletes, hogy labdába se rúghatnak az olyan Batmanhez köthető szatellitsorozatok mellett, mint a Batgirl.
Ugyanakkor ez szinte az egész listára igaz. A két nagynak egyszerűen nincs húzócíme a Batmant és Amazing Spider-Mant leszámítva, van helyette egy nagy halom gyenge vagy közepes.
A kicsik közül az Image nagyot kaszált júniusban. A szokásos Walking Dead mellett – ami most már belegyökeredzett ebbe a 75e környéki pozíciójába – a fejőstehenük… pardon, az első számú írójuk, Kirkman indított egy új horrorsorozatot, melynek főszereplőjének fejében egy démon él, és ebből nyomozunk ki dolgokat. Ennek a dupla hosszúságú és reklámmentes első száma laza 70e-rel nyitott, szóval van némi esélye arra, hogy jókat meccseljen a harmadik helyen pihenő Sagaval a kiadó második legjobban futó sorozata címért. És hogy még mindig ne legyen vége, Gillen is belekezdett egy új modern hard fantasy per szuperhősös ongoingba The Wicked + The Divine címen, ami emberi testbe újjászülető popsztár istenekről szól, akiknek a halandó léte meglehetősen korlátozott, ezért a legszokatlanabb módokon igyekeznek megbirkózni ezzel. A sorozatot kiemeli még, hogy az Image marketingrészlege egészen ötletes kis rövideket társít melléjük.
Igen, tudom. Egy marketinges, aki a jelek szerint józan, és értelmesen végzi a szakmáját. Én sem jósolok három hónapnál hosszabb időt a számára, az a szakma sose tűrte meg a működő szürkeállományt.
A Dark Horse a szokásos kettősét (Serenity + Star Wars) küldte ringbe, jó eredménnyel, de most a két élesen rivalizáló közepes kicsi, a Boom! Studios és a Dynamite Entertainment (Dynamic Forces) is elkezdte komolyan venni a versenyüket. Előbbi a Nagy zűr Kis-Kínában adaptációjával, utóbbi pedig az új New Vampirellával jelentkezik. Valószínűsíthetően ezzel jelzik, hogy ha már megvették, akkor már kifacsarnak némi profitot a Vampirella-franchise-ból, ha a fene fenét eszik is.
(A jelek szerint nem gondoltak még bele, hogy talán nem a kiadványaik tartalmával lehet gondja az olvasóknak, hanem azzal, hogy az első szám után zéró támogatást adnak minden sorozatnak – márpedig ha a kiadványfelelős sem törődik vele, akkor a vevő miért tegye…?)
A könyvek terén ugyan a Sasszézó Sírszökevények továbbra sincsenek a fasorban sem – furamód –, ám nincs hiány zombikból, mert a szaküzletekben az Afterlife with Archie első tpb-je nyitott a Night of the Living Deadpool előtt. Harmadik helyre az Image Velvetjének első tpb-je furakodott be, és ezzel ki is merítettük az érdemleges címeket.
Könyvesboltokban erős a mangadominancia. Amit nyolc(!) Attack on Titan és három Naruto-kötet jelent. Annyira sokan voltak, hogy a Walking Deadet majdnem kiszorították az első tízből. A Marvel amúgy jó érzékkel boltba küldött egy nagy adag új nyomatot a Days of Future Pastből, a DC pedig továbbra is Snyder Batmanjére hagyatkozik inkább.
Hiába dobta be a DC a spéci borítókat, a Marvel kicsit jobban odalépett júniusban, 34/35%-ot (bevétel/példányszám) hasítottak ki a DC 30/33%-ával szemben a valamivel több mint 41 millió dollárt érő tortából.
Az Image csak példányokban ugyan, de elérte a 10%-os bűvös határt, amivel megint kilométerekkel vezet az IDW és Dark Horse előtt, akiket teljes 0,03% választ el egymástól. És úgy, hogy ugyanannyi kiadványt jelentettek meg.
A Dynamite kapálózása egyelőre sikeres volt, egytized százalékkal még a Boom! előtt vannak, de ennek az előnynek egyre rövidebb élettartamot jósolok, hacsak a vezetőség nem értékeli át a dolgokat.
Az egyszázalékos határt közben a Valiant és az Avatar is megugrotta (ne kérdezzétek, hogy utóbbi mivel…), és az Archie sem volt annyira messze – bár olyan közel sem.
Június a nyár kezdete, fut egy event, és a DC ellőtt egy egyszeri kunsztot is, tehát reális, hogy a statisztika jó képet mutat májushoz képest, ugye? Igen, az volna. Helyette háromszázalékos esést látunk, tavaly júniushoz nézve meg teljes egyharmad százaléknyi bővülést. Bevételben. Mert a példányok több mint háromszázalékos mínuszt mutatnak.
Az éves gördülő statisztika egyben az első félév teljesítményét is mutatja, ami bevételben egy nagy kövér nullát ad eredményül. És a több mint ötszázalékos példányszám( ergo olvasó)vesztés továbbra is megmaradt, szóval a stagnálást még mindig csak a folyamatos áremelkedéssel, ám az ezzel óhatatlanul velejáró elvándorlással tartják csak fent, ami általában egyenes út a lassú és keserves kimúláshoz.
Még aggasztóbb, hogy az idei második negyedév +14%-ot mutat az elsőhöz képest, de a tavalyi második negyedévhez viszonyítva a bővülés +4%-os. Ez a kettő azt mutatja, hogy a közepesen jól indult, majd egyre javuló 2013-as esztendő egy stabil, enyhén emelkedő állapotot mutatott, majd jött a DC nagy év végi hülyesége, és azóta a számok felültek egy hullámvasútra, ami a bizonytalan és nehezen kiszámítható piac egyik ismérve. És mint láthatjuk, a DC válasza erre az újabb kunsztokban, az újabb torzító tényezőkben rejlik, amik még szélsőségesebb ingadozást hozhatnak, a Marvel pedig egyáltalán nem segít ennek a rendbetételében, mert ők is sokszor vaktában lövöldöznek.
Jelenleg meglepő módon pont az Image az, ami a valamennyire igyekszik stabilizálni az állapotokat, és ebben a pénzhajhász IDW és a sokáig nevetségszámba vett Boom! Studios vannak a legnagyobb segítségére.
Ettől még nem jön el az indie-k kora a képregényekben úgy, mint most a videojátékok terén, de az biztos, hogy a két nagyból kiábrándultak mérhető része a kicsiknél landolt, és ez a kilencvenes évek tapasztalataival ellentétben igenis jót tehet a piaccal, ha ez a trend kitart még jó ideig.
Végezetül a szokásos linkek:
Top 300 képregényfüzet
Top 300 képregénykötet
Kiadók piaci részesedése
Hozzászólások
Megveszem az első számot és nem tetszik többet nem veszek, de nem veszem meg egy történet közepét, nem?
Vagy megvettem az 5 részesnek az első 4 részét akkor már csak megveszem az 5et is.