A korábbi cikkek ebben a témában ezen a linken érhetőek el.
Jó lenne ide valami izgalmas bevezetőt írni, de a helyzet az, hogy 2014 augusztusa a tengerentúli képregényes piacon kissé… eseménytelen volt. De legalább financiálisan biztató.
Habár nem ezt vártuk ide, de első helyen egy szokásos Snyder-féle Batman v2 található, ami azzal a ténnyel örvendeztet meg minket, hogy ismét a 100-as index szerepel legfelül. 112e példányával most éppen a kissé visszaesett fázisában van, de ennél a sorozatnál ez már túlságosan is megszokott.
Rajta kívül egyedül Slott Amazing Spider-Man v3-ja érte el a hat számjegyet, vagyis kissé gyér hónapot zárunk. Nem csak a top részlegen, de úgy általában. Szerencsére a kígyó farka majd megmenti a statisztikát, de erről majd a cikk végén, ahogy szoktuk.
A Marvel nyári eseménye, az Original Sin hajrája továbbra is ott marad 90e alján, alatta viszont ott van egy Multiversity. És ezzel üdvözöljétek azt a címet, ami e hónapban a cikk fókuszában lesz.
A Multiversity egy érdekes állatfaj. Az írója az egyik legcsavarosabb (vagy leginkább kifacsart, nézőpont kérdése) eszű USA-ba szakadt skót, Grant Morrison, akit néhány éve még Alan Moore-ral vetekedve minden idők legkiválóbb amerikaiképregény-írójának tartottak, de azóta a Batman R.I.P. és a Final Crisis, plusz az Action Comics v2 némileg megtépázta a renoméját. Ami annyiban lehet kissé rossz hír, hogy a Multiversity rögtön a felütésben nyilvánvalóvá teszi, hogy bizony kell némi előismeret hozzá, többek között pont a Final Crisisé, onnan is a Superman Beyond című két részes pszichedelikus túráé.
Másfelől ez a cím olyan Morrisonnak, mint a Secret Invasion volt Bendisnek: évek óta folyamatosan meg akarja írni, a rajongói már lassan öt éve remélik, hogy a szüntelenül ígérgetett nagyszabású mű, Morrison magnum opusa egyszer végre valósággá válik. Ez a várakozás ért véget augusztusban.
Hogy mi a Multiversity? Mármint azon túl, hogy Morrison itt tényleg kötöttségek nélkül kiélheti a legvadabb írói vágyait, amire a Flex Mentallo óta nem volt alkalma? Nos, a legközönségesebb válasz az, hogy a Multiversity egy olyan minisorozat, ami valójában nyolc egyrészesből áll, amelyeket különböző művészekkel közösen alkotott.
Kissé pontosítva nyolc olyan egyrészesből, amelyek mind-mind radikálisan más világokat mutatnak be a DC háromnegyed évszázados, szinte felfoghatatlanul szerteágazó és változatos mítoszaira alapozva, amelyek végül egy mindent elsöprő transzdimenziós eseményben kulminálódnak. Ráadásul a tervek szerint maga a fizikai publikáció, az, ahogy a képregényfüzet és a majdani kötet kinéz, is valamilyen módon részét képezi majd a sztorinak. És persze minden valószínűség szerint a Multiversity csak az első lépés lesz egy leendő Morrison-féle szerteágazó eseménysorozathoz.
Ehhez képest eléggé csalódást keltő, hogy a legelső számból mindössze 90e példány ment el, pedig már az író neve önmagában garancia lehetett volna valamire. Lehet, hogy Morrison multidimenziós agymenése túlságosan is eltér Snyder földhözragadt Batmanjétől, és mostanában tényleg minden a bőregér körül forog a DC-nél, de azért nem ennyire.
Mielőtt rögtön a kicsikre ugranék, így is jelezve, hogy mennyire eseménytelen volt amúgy az augusztusi lista, úgy gondolom, sokak kíváncsiságát elégítem ki azzal az apró információval, hogy a Rocket Racoon v2 második száma a 17. helyre esett vissza 56e példánnyal, közvetlen a még mindig folyamatosan lefelé haladó Batman Eternal alá. Ezzel kb. négyezer füzettel és nyolc hellyel van a szülősorozata, a Guardians of the Galaxy v3 alatt.
A két nagyon kívüli részlegben megszokhattuk, hogy az Image jól nyit, de nem nagyon emlékszem olyan hónapra, amikor elvitték az első hét helyet, illetve az első tízből kilencet. Igazából csak a leköszönőben lévő Dark Horse-os Star Wars, a kirobbanthatatlan IDW-s pónik és a Dynamite új nagy próbálkozása, a Bob burgerfalodájának képregényes változata állt úgy-ahogy ellen a nagy Image-cúnaminak.
A kisebb kicsik közül a Boom! Studios emelkedik ki valamelyest, melyet még mindig az Adventure Time-nak köszönhet, amit továbbra is szépen támogat a Nagy zűr Kis-Kínában képregényes feldolgozása. A Valiant lassan belesüpped egy kimozdíthatatlan állapotba, a Archie tündöklése ismét elmúlt, mint ahogy a múlt havi meglepetés Titan Comicsé is, akiknek a Doctor Who-sorozataikból most csak a 10. Doktor címe teszi tiszteletét a listán, negyedannyi fogyással. Az meg, hogy az Avatar és a Zenescope mit keres mindig az egyszázalékosok környékén, továbbra is rejtély a füzetes lista alapján.
Ó, amúgy tudtátok, hogy megjelent végre a Groo vs. Conan második száma? Most már tudjátok.
A szakboltokban kötetek terén csak az első hely a kiemelendő. Nem azért, mert a lista élén van, hanem mert a Thanos: The Infinity Revelation jelzi Jim Starlin valódi visszatérését a Marvelhez. A tapasztalt (értsd: koros) író volt eme közkedvelt figura szülőatyja, és máig őt tartjuk a legjobb írójának, így nem csoda, hogy nagy várakozás előzte meg ezt a GN-t, és a többség úgy véli, hogy megérte. Az egész egy százoldalas utazás Thanos koponyájában, miközben körülötte az egész Marvel-univerzum esik szét (többször), és rázódik ismét helyre… vagy nem.
A GN időzítése már csak a közelgő Avengers 2 mozifilm, illetve a nemrég bemutatott Galaxis Őrzői miatt is remek volt, habár furamód ez a könyvesboltokban nem mutatkozott meg. Ott megint a Walking Dead vezet (az új tpb), mögötte pedig szépen felkapaszkodott a Seconds a Naruto elé.
Ami meglepő, hogy a nyugati kiadványok most ugyanúgy dominálnak, mint júliusban a keletiek. Találunk itt egy film által meghajtott Guardians of the Galaxy v3 első tpb-t, mindhárom Saga-puhafedelest, illetve Jules Feiffer első GN-jét, a Kill My Mothert, ami remélhetőleg sokáig a toplistán marad.
Nem igazán okoz különösebb meglepetést, hogy a Marvel 34%-ot szakított ki a 41 millió dolláros tortából, míg a DC csak kicsit kevesebb, mint 28-at. A szakadék kicsit nagyobb, mint ami várható lenne, de nagyrészt a megszokott állapotok tükröződnek.
A kicsik közül az Image fölénye nem vitatható, az olcsóbb átlagáraiknak hála a kilenc százalék alatti bevételrészesedés ellenére példányszámokban elérték a 10% feletti részt. A Star Wars látható hanyatlásával az IDW mindkét listán a Dark Horse előtt marad, a Dynamite-nak pedig megint teljesen a nyakára mászott a Boom! Studios.
Az egyszázalékos határt az Eaglemoss mellett most a Viz és a Random House is megugrotta, sőt, példányokban a Valiant is – akik amúgy teljes egy század százalékkal maradtak le a bevételben erről. De az Oni se panaszkodhatott, őket is alig egy hajszál választotta el ettől az impozáns klubtól. A Titannek meg a Doctor Who ha másra nem, arra azért elég volt, hogy ott legyen a kiadók húszas listáján, ne az Egyéb kategóriát erősítse.
Július öthetes volt, augusztus négyhetes, szóval a havi összesítésben várható a nagy esés, ami jelen esetben -23/-22% (bevétel/példányszám), ami teljesen egyenlően oszlik meg a füzetes és a kötetes eladások közt.
Ez még így önmagában nem túl informatív (a 23-27%-os különbségtartomány szinte semmit se mond ilyen esetekben), de a tavaly augusztussal összemért +7/+4%-os javulás már az. És ez bizony végre egy valódi jó hír, mert tényleges emelkedést láthatunk. Ezért is mondtam még a cikk elején, hogy hiába a gyenge felső részt, a kígyó maradéka bőven behozta a fej gyengélkedését.
Ez megmutatkozik az éves gördülő összevetésben is, ami bevételben majdnem háromszázalékos erősödést mutat. Aggasztó, hogy a példányszámok még mindig mínuszban vannak (kicsivel -2 felett), de ez is kategóriákkal jobb, mint ahol az első hét hónapban jártunk. Lassan ott tartunk, hogy talán év végére esélyünk lesz példányokban egy nullázásra, ami már önmagában bizakodásra adhat okot, mert legalább nem egy szűkülő piacot mutat nekünk.
Végezetül a szokásos linkek:
Top 300 képregényfüzet
Top 300 képregénykötet
Kiadók piaci részesedése
Hozzászólások