A korábbi cikkek ebben a témában ezen a linken érhetőek el.
Egymillió.
Utoljára több mint húsz éve, a Batman 500. számának megjelenésekor mondhattuk ki ezt a számot egy amerikai képregényfüzet egyhavi fogyásával kapcsolatban. És akárcsak 1977-ben – amikor 17 éve, egy Dagobert bácsi zsebkönyv 1960-as fogyása óta vártak erre a szép, hét számjegyű értékre – most is a Marvel Star Warsa volt az, amely elhozta nekünk ezt.
Persze azonnal mondhatja valaki, hogy nem is, mert a lista 16e-rel kevesebbet mutat. Ebben igaza van, ám másfelől az a helyzet, hogy ez valóban csak a Diamond listája, és csak az Észak-Amerikába szállított példányokról.
Ugyanakkor mellette a Marvel önmagának is értékesít (akár közvetlenül, előfizetéssel, vagy egy digitális terjesztőn, a Comixologyn keresztül); továbbá a Diamond közvetlen kapcsolatban áll a brit piaccal is, vagyis oda közvetlen az amerikaiak szállítanak, a Panini közbenjárása nélkül. És persze ott van még az a nem elhanyagolható tény, hogy maga a cég is elismerte, a Star Wars v4 első számából bőven átlépték az egymilliós határt.
Ami azért nem rossz egy ötdolláros füzettől. Ó, igen, a Marvel volt annyira pofátlan, hogy rádobjon még egy dollárt, mert tudták, hogy úgyis megveszik.
Sajnos ezzel nagyrészt ki is fogyott a 2015. januári észak-amerikai képregényfüzetes eladási lista a jó hírekből. Második helyen már a megszokott Batman v2-t találjuk (azért vicces, hogy hiába a második, ha az első helyezett majdnem 900-as indexszel van felette), mögötte két Amazing Spider-Man v3-mal. Ezzel ki is fújt a 100e felettiek teljes listája.
Ugyanis az Uncanny Avengers v2 első száma más a 75e-t sem érte el. Hiába első szám, a jelek szerint az AXIS végre elég volt ahhoz, hogy az emberek lassan rájöjjenek, mégsem kéne erőltetni Remender agymenéseit… neki meg jobb volna, ha visszamenne indie-t írni.
Másfelől a másik két friss sorozat sem indított valami kimagaslóan: a Wolverines és az Ant-Man is ugyanezt a 75e körüli magasságot nézte ki magának.
Utóbbiról érdemes tudni, hogy Nick Spencer írja Scott Langgel a címszerepben, és nem is titok, hogy az egészet kifejezetten az idén mozikba kerülő Hangya miatt indították. Így legalább a bemutatóra már lesz egy tpb a könyvesboltokban.
A lista átlagos állapotát amúgy jól mutatja, hogy a Batman Eternal, ami továbbra is tartja a heti félezres esést, a decemberi 26-30. helyről felugrott 20-23. helyre. Habár egy visszaesés januárban természetes, ez azért kissé túlmutat a megszokott mértéken. Reméljük, hogy ez tényleg csak a Star Wars műve.
A kicsik körében újból az Image tarolt, megint 9 hely az övék az első 10-ből. Egyedül az IDW újabb crossovere, az Űrszekerek/Majmok bolygója vette fel velük a küzdelmet a második helyen.
De nem is ez az igazi hír, hanem az, hogy megjelent a Jupiter's Legacy 5. füzete. Emlékeztek még erre? Nem lehet könnyű, ugyanis a negyedik tavaly márciusban jött ki. Quietly továbbra sem kapkodja el a munkát, az is biztos.
A Dynamite szokása szerint bedobott még egy licencet a keverékbe, hogy hátha akad végre valami, amit vesz a nép. A mostani áldozatuk az Alkonyzóna, eredeti címén Twilight Zone, amire talán érdemes figyelni, mert Straczynski írja.
A Dark Horse időközben rájöhetett, hogy az Alien franchise talán mégsem annyira népszerű, helyette a Hellboy és a BPRD mellett végre összeeresztették Conant és Vörös Sonját. És volt annyi józan belátásuk, hogy a Red Sonja v5 íróját, Gail Simone-t kérjék fel erre a minire.
A még kisebbek közül a Valiant Valiantja nem igazán váltotta be a reményeket, de attól még dolgoznak a portfólió bővítésén, ami dicséretes. A Titan pedig még mindig itt van a Doctor Who-címekkel, ami úgyszintén.
Kötetek terén sem kezdődött rosszul az év. A Death of Wolverine HC-je simán első helyen végzett Kirkman Azatecája és a Saga-gyűjtemény előtt. A nép meg a jelek szerint annyira nem tud leszokni a 2006-is Civil Warról, hogy a potom 25 dolláros TPB-je is ott lébecol a 14. helyen.
Könyvesboltokban továbbra is első helyen áll a Can't We Talk About Something Pleasant?, mögötte egy Sagával, ami így példátlan módon egészen a harmadik helyig szorította a Walking Deadet. Ó, és a Terrible and Wonderful Reasons Why I Don't Run Long Distances sem tűnt el. Ami már érdekesebb, az a Fun Home, Alison Bechdel 2006-os GN-jének felbukkanása. Nem sokkal utána egy Civil Warral. Gyanús ez a 2006.
Az, hogy a Marvel úgy lenyomta az egész piacot, mint a bélyeget, nem igazán meglepő, figyelembe véve, hogy ők úgy passzíroztak ki ötmilliós pluszt a piacból, hogy nem kellett száz ócska 3D-s borítóval szédíteniük az embereket, inkább csak megjelentettek egy jól reklámozott népszerű címet. Ezzel aztán 41/45%-ot (bevétel/példányszám) vittek el a közösből, ami után a DC örülhetett, hogy sikerült megtartania 24/27%-ot.
Ami amúgy egy kiváló szám a számukra, mert a kiadványaik finoman szólva sem muzsikáltak szépen, de amint ez az érték mutatja, a Star Warson túl a Marvelé sem.
Döbbenetes, de az Image ilyen vízfejű listán is majdnem elkapta a 10%-ot. Egyszerűen hihetetlen, hogy a kora kilencvenes évek legtöbb tűzre sem méltó mocskát ontó trash kiadója mára az egyik legszínvonalasabb indie-vé nőtte ki magát, ami jó átmenetet nyújthat sokak számára a két nagy kommerszéből a kísérletezőbb alkotói címek felé. Anélkül, hogy egy csomó köldöknézős művészkedős képregényt nyomjon le a torkukon. (Ha még létezne ez a hazai szcéna, lehet, sokat tanulhatnának most az Image-től.)
Az IDW természetesen gond nélkül verte a Dark Horse-ot de az legalább most nem feleannyival áll a listán, mint a riválisa. A Twilight Zone-nak köszönhetően a Dynamite is visszamászott bevételben a Boom! Studios fölé, de példányokban ez már nem jött össze neki. Egy Straczynskinyi nüanszon múlott a mostani helyezésük.
Az egyszázalékosok közé beférkőzött a szokásos Eaglemoss és az Avatar (továbbra is homályos, hogyan), illetve bevételben a Viz, példányokban a Valiant is közel járt ehhez.
Az év első hónapján sok összehasonlítási alapunk nincs, és a Star Wars is alaposan torzítja a képet. Mégis, az, hogy a Diamond szerint így is majdnem három százalékot zsugorodott a füzetes piac, enyhén szólva is aggasztó.
A cikk végére a szokásos linkek:
Top 300 képregényfüzet
Top 300 képregénykötet
Kiadók piaci részesedése
Hozzászólások
Annyira amúgy nem lehet nagyon népszerű, mert az orosz mellett a spanyol scanlation talán a legnagyobb az amerikai kommersz képregények terén.
(Bár a ruszkikkal ellentétben a spanyolok/dél-amerikaiak eléggé rondán készítik el a cuccot.)