A korábbi cikkek ebben a témában ezen a linken érhetőek el.
Szóval itt általában áll valamiféle semleges bevezető, ami felkonferálná a havi észak-amerikai képregényes eladási lista elemzését, de ennek most nem lenne sok értelme. Legfeljebb akkor, ha átnevezném a cikksorozatot Marvel-híradóra.
Ugyanis hiába léteznek állítólag egyéb kiadók is a tengerentúlon, amikor a Marvel egymaga majdnem nagyobb részesedéssel bír a piacon, mint az utána következő három vetélytársa együttvéve, akkor már nem igazán beszélünk versenyről.
Hogy mennyire durva a fölény? Nos…
Kezdjük ott, hogy az első tízben egyetlen nem-marveles képregény van, a közelgő videojáték, az Arkham-trilógiát (egyelőre) lezáró Arkham Knight csatlakozó képregénysorozata 73e példánnyal. Hogy érzékeltessem, a bőregér mennyire lent van most a toplistán, csak felsorolom, hogy mik előzik meg: Princess Leia, Star Wars v3, Guardians Team-Up, Spider-Gwen, Amazing Spider-Man v3, Darth Vader és Howard the Duck v4.
Igen, Howard a kacsa, akit az átlagos amerikai nagyközönség George Lucas legrosszabb filmjeként ismer (ami az előzménytrilógia fényében teljesítmény), lenyomta Batmant. Nem is kicsit, majdnem 12e példánnyal.
Persze nem ez az egyetlen kiemelendő tény. Beszélhetnénk a 150e környékén beálló Star Warsról, ami ezel a kilátásokkal az elmúlt évtized legsikeresebb ongoingja lehet; a Spider-Gwenről, ami még bőven 100e felett van, vagyis tényleg komolyan ez kellett a rajongóknak (akiknek legalább 90%-a még meg se született, amikor Gwen Stacy meghalt az ASM oldalain); a Spider-Gwen társsorozataként indult Silkről, ami majdnem 70e-rel továbbra is meglepően jól fut; vagy az újraindított Hawkeye sorozatról, ami furamód nem az Avengers 2 mozifilmet lovagolja meg, hanem az előző széria gigászi sikerét.
Az, hogy erre a DC tényleg csak egy Batmant és egy Multiversityt tud felmutatni, mert amúgy átlagosan már az Image is veri, tényleg szánalmas. Jelenleg a DC tényleg csak azért tudott kétszer akkora piaci részesedést felmutatni, mert az Image sokkal kevesebb kiadványt adott ki, ráadásul azok között továbbra is hűségesen futtatja az olyan címeket, mint a Spawn, amiket a két nagy már vagy egy évtizede elkaszált volna.
Ha már szóba került az Image, lehet, hogy lassan kénytelen leszek módosítani a cikk kategóriáin, és feltenni őket a két nagy mellé, mert jelenleg az indie kiadók listája már nevetséges, ha ők is rajta vannak: felső tízből első kilenc hely, felső huszonötből húsz. Az egyetlen igazi kihívójuk márciusban egy Jem and the Holograms és egy Ninjak volt. Előbbi eredetileg egy Hasbro-féle sikeres (amely alatt azt értem, hogy „két évig a nézettségi lista élén álló”) animációs sorozat volt a nyolcvanas években, amelyből az idei évre elkészült egy élőszereplős film (amely a szintén a Hasbro által erőltetett G. I. Joe-hoz hasonló szintű teljes bukásra van ítélve, de ez mellékes); utóbbi pedig egy újabb valiantos első szám, melynek főszereplője azon túl, hogy egy Diabolik/James Bond/Ninja Gaiden elegy, nem mellékesen a régi Valiant talán legsikeresebbnek tekintett figurája is volt. Emiatt amúgy dicséretes, hogy a mostani kiadó vezetése apránként vezette fel az univerzumában.
Ha leszámítjuk a pónik visszatérését és azt, hogy a Lady Mechanikának kijött egy hónap alatt egy új száma, talán a legfőbb hír az indie-k tetejéről az, hogy a Dark Horse a jelek szerint megpróbál Mignolára támaszkodni a senkit se érdeklő Alien erőltetése helyett: a Hellboy & the BPRD mellett belekezdtek egy új spin-offba Frankenstein Underground címen.
Kötetek terén a szakboltokban Alan Moore League of Extraordinary Gentlemenjének társkötete, a Nemo: River of Ghosts vezet. A széria amúgy megint kiadót váltott, a Top Shelf helyett az IDW dobta ki. Mögötte szép számokat ért el a Ms. Marvel második tpb-je is.
Ami meglepő a listán, hogy eléggé sok Deadpool tpb szerepel rajta a felső tízben. Ami kevésbé meglepő, hogy már megint itt van a Civil War ki tudja, hanyadik újranyomása is, meg majdnem a komplett eddigi Saga. Ja, és az Image kiadta a Sex Criminalst egybegyűjtve, negyven dollárért, a roppant érett Big Hard előtaggal…
Könyvesboltokban megint egy Naruto volt az élen (lassan ott is véget ér már végre), illetve egyszer csak derült égből visszapattantak a Walking Dead Compendiumok. Közéjük ékelődött egy Exploring Calvin & Hobbes. Ahogy a címe sejteti, ez egy Kázmér és Hubáról írt tanulmánykönyv, amit leginkább egy friss, és marha hosszú Bill Watterson-interjú miatt vesznek – már csak azért is, mert az alkotó jó egy évtizede nem igazán állt ilyen mértékben a nyilvánosság elé.
Mint fentebb már írtam, a Marvel részesedése már nem egészséges. A majdnem 42 millió dolláros márciusi bevétel közel 39%-át nyúlták le, míg a DC csak 23%-on, az Image pedig 11%-on áll. Példányszámoknál még nyomasztóbb a helyzet, 41/26/13 az arány erre a három kiadóra.
Az se volt túl igazságos, amikor a Marvel és a DC elvitte a piac majdnem kétharmadát; de most, hogy a felső három kezében van a bevétel több mint a négyötöde (ráadásul kétötöd az egyikük zsebében)… az ilyen mértékű erőfölény sose vezet jóra.
A kicsiknél is riasztó a helyzet. Az Image mögött az IDW feleakkora számokat produkált, mögötte a Dark Horse még feleannyit. Egyedül a Boom! Studios szénája áll jól, amivel ismét megelőzték az egyre jobban haldokló Dynamite-ot (példányokban nem is kicsivel).
Az egyszázalékosok közé bejutott ismét az Eaglemoss, illetve a Doctor Who képregényeknek hála a Titan Comics is. A futottak még kategóriába bejutott a Viz és az Avatar, illetve példányszámok esetében a Valiant (0,01%-kal csúsztak le róla).
A havi számok nem nőhettek a végtelenségig. Az, hogy két brutális hónap után egy normál négyszerdás márciusban mindössze négy százalékot estek a füzetek, maga a csoda. Ráadásul a kötetes eladások elég jól alakultak ahhoz, hogy a teljes iparág egy hónap alatt mindössze félszázalékos bevételcsökkenést érjen el.
Erre rájön, hogy tavaly márciushoz nézve a füzetek így is több mint 11%-ot nőttek bevételben és közel 10%-ot példányszámban, ami a drasztikus kötetcsökkenés ellenére is kihozott egy háromszázalékos növekedést.
Így nem csoda, hogy a tavalyi első három hónappal szemben az idei első naptári negyedév összelapátolt egy tízszázalékos bevételnövekedést, ami bődületes. De nem mindent lehengerlő, ugyanis a tavalyi év utolsó negyedévéhez viszonyítva ez is csak egy -12%-ra volt elegendő. Ez azért jelzi, hogy lehetnek itt tartalékok a piacban, amit még ki lehet használni… a kérdés csak az, hogy képesek lesznek-e erre.
A szokásos cikkvégi linkek:
Top 300 képregényfüzet
Top 300 képregénykötet
Kiadók piaci részesedése
Hozzászólások