Hozzászólások

  • solymosgyu 2017.07.20. 14:19
    És akkor hova forduljak?

    Bővebben...

     
  • dorian07 2017.07.20. 11:02
    Írótól függ. Gyakran ábrázolják önimádó diktátorként, aki bármit megtesz a hatalomért. Máskor úgy ...

    Bővebben...

     
  • Farek 2017.07.20. 09:26
    Nem hinném. Örülünk annak a kevésnek amire még van időnk, kedvünk és energiánk.

    Bővebben...

     
  • solymosgyu 2017.07.19. 17:21
    A vareriana képregények honosításába nem vágtok bele?

    Bővebben...

     
  • Intruder2001 2017.07.19. 09:54
    Színtiszta gonosz? Azt hittem, hogy ő inkább megkeseredésből lett gonosz, akiben azért van még egy ...

    Bővebben...

Ki van itt?

Oldalainkat 184 vendég és 6 tag böngészi

  • 24747
  • ALEPH13
  • Aticon
  • bunyi73
  • gubenyg
  • Kyno

eh logo

Blackbird V: Elveszve New Yorkban

Ott hagytuk abba, hogy a Blackbird üléseit az Excalibur tagjai koptatják, miközben odaát az X-Mennél elmúlnak az ausztráliai idők és különválnak teleportáló spanjuktól, Kapuőrtől. Később kicsit ökörködnek az űrben, aztán amikor visszatérnek és kenyértörésre kerül a sor az Árnykirállyal, a Rejtélyes X-Men #278-ban furcsa dolgok történnek az SR-71-es körül…

Blackbird IV: Sorstalanság

A Bosszú Angyalai a Rejtélyes X-Men ellen mininél tartottunk, ahol az első három rész gyakorlatilag egy „road movie”, amiben az X-ek, Magneto, az Angyalok és a Szovjet Szuperkatonák kergetik egymást Délkelet-Ázsiában. Az X-ek, mondanunk sem kell, a Blackbird-del érkeztek, ezúttal egy új rajzoló, egy bizonyos Marc Silvestri (és Joe Rubenstein) tollából:

Blackbird III: A magyar részek

Na, nem épp Magyarországon játszódó részek vagy akárcsak különösebb magyar vonatkozások következnek, mindössze arról van szó, hogy most érkeztünk el azokhoz a részekhez, amik annak idején Magyarországon is megjelentek.

Dave Cockrum távozása után afféle „Blackbird-interregnum” következett, amikor nem sok minden történt az X-edik X-mannel, csak jött, ment, tette a dolgát. De hogy mégse intézzünk el ezzel a félmondattal több évet, vessünk egy pillantást A Marvel Univerzum Hivatalos Kézikönyve 1983-as kiadására, ahol a Blackbird is kap egy bejegyzést (magyarul is megjelent):

Blackbird  II: A hőskor

Ott hagytuk abba, hogy John Byrne ugyan nem sokat törődött a Blackbird-del, viszont ha le kellett rajzolnia, akkor bizony páratlan tehetséggel fogta a ceruzát. Sajnos minden jónak vége szakad egyszer, John is elköszönt az X-ektől (egy fatuskó miatt, és ez nem vicc – de erről majd később), és utoljára még alaposan elbánt a Blackbird-del. A Nitrónál magyarul is olvasható, egy rendkívül tehetséges fordító által magyarra átültetett sztoriban Kitty-nek egyedül kell szembenéznie egy démonnal, és végül a Blackbird hajtóműveivel égeti hamuvá. Utoljára láthatjuk hát Byrne csodálatos rajzait, élvezzük ki őket (Rejtélyes X-Men #143):

Elmúlik a jó meleg augusztus és jön helyette a szeptember, ami lássuk be, szívás. Eső, hideg, a nyári közlekedési káoszt felváltja az őszi közlekedési káosz, az iskoláskorúaknak becsengetnek, akik ellen pedig netán már vádemelési szakaszba jutott az eljárás, aggódva gondolhatnak arra, hogy véget ért a bíróságok ítélkezési szünete. Mi a fészkes fenét lehet szeretni a szeptemberben?

Talán semmit, de a szürke felhős sokkot oldandó, most egy kiadósabb csemege kerül terítékre. Vájtszeműek észrevehették, hogy legutóbbi, a szuperhősök repülőiről szóló cikkünkből kimaradt az X-Men első számú repülőgépe, az SR-71 Blackbird – és hogy ez a kevésbé vájtszeműeknek is kevésbé vájtszemet szúrjon, a közönség soraiba ültetett ügynökeink ütemes kántálásba kezdtek: „Black-bird, Black-bird!!!” Világ-, holt- és holtvilágnyelvekből kapásból fordító csapatunk természetesen máris ugrik, hogy kielégítse a közönség Feketerigó-éhségét, melynek külön aktualitást ad, hogy 2016. február 19-én, életének 90-ik évében elhunyt Harper Lee, a világhírű Ne bántsátok a feketerigót! című könyv szerzője.

A könyv eredeti címe „To kill a mockingbird”, azaz nem „Blackbird”, vajon miért? A kérdés inkább úgy helyes, hogy miért „feketerigó”-ra fordították a „mockingbird”-öt, azaz az „amerikai csúfolódó rigót”; mert nem él Magyarországon, irodalmi szempontból pedig tökmindegy, mivel nem ornitológiai szakkönyvről beszélünk.

Van egy eredetileg Mockingbird névre hallgató szuperhősnő is, őt viszont egyáltalán nem lett volna kézenfekvő Feketerigónak fordítani; magyarul ő lett a HálóZsákon jelenleg is futó Nyugati Parti Bosszúangyalok sorozat Seregélye, mivel az Amerikai Csúfolódó Rigó hülyén hangzott volna.

És ha miután teljesen feketerigótlanítottuk az amerikai popkultúrát, valaki megkérdezné, hogy Cat Stevens miért énekel feketerigóról a világhírű „Morning has broken (Blackbird has spoken)”-ben (tudjátok, amire a Dr House utolsó évadában a gazdag dokicsaj baseballütővel szétverte a rendelőt), akkor természetesen az a válasz, hogy Cat Stevens (azaz 1977 óta Yusuf Islam) nem amerikai, hanem brit.

Egyébként ha valaki mégis bántaná a feketerigót, akkor azonkívül, hogy a jó érzésű járókelők pofán vágnák az első kezükbe akadó tárggyal, ráadásul még 25.000.- Ft bírságot is kellene fizetnie, lévén a feketerigó Magyarországon védett madár.

A könyv természetesen nem a hiperszonikus repülőgépekről, hanem az afroamerikai lakosság szegregációjáról szól – ám ezt a témát a múltkori cikkel a Fekete Párducról szerencsésen letudtuk, úgyhogy Ms. Lee nyugodhat békében, mi meg kedvünkre választhatunk a szóba jöhető feketerigók közül. Elfogytak a hülye viccek, jöhet a lényeg: az X-Men „Feketerigója”, azaz a (dobpergés) Lockheed „Skunk works” SR-71 Blackbird! (Dobpergés leáll, cintányér. Ja és a Feketerigót a továbbiakban Blackbird-nek nevezzük, mivel a Suzuki Swiftet sem tituláljuk Fecskének vagy Gyorsnak.)

Egyúttal a 2016. március 8-án elhunyt George Martin brit zeneszerzőről is megemlékezünk  – 90 évet élt, nyugodjék békében – az „ötödik Beatle”-ről, aki ugyan sosem volt a csapat tagja, de aki nélkül a Beatles sosem lehetett volna az, ami. „A” Blackbird az X-Men hasonlóan jelentős személyisége, aki Sir George-hoz hasonlóan létszámra sose volt a csapat tagja, mégis alapvetően befolyásolta a mutánsok történetét – mivel az X-ek létszáma rengeteget változott, valahányadik helyett nevezzük őt stílszerűen az x-edik X-Mannek.

Bizony, noha a történet kibontásához több Blackbirdöt is meg kell említenünk, valójában egyetlenegy darabról lesz szó, és mivel a Blackbird-ök közismert módon gyakrabban pottyannak le a sztorik során, mint ahogy Magyarországon pártközeli nagyvállalkozó közbeszerzést nyer, vajon mennyit lehet mesélni egyetlen nyamvadt példányról? Például igaz, hogy háromszor is elsüllyedt, de mindháromszor újra felszállt? Igaz, hogy egyszer az egész repülőt, úgy, ahogy van, elteleportálták? Igaz, hogy csak Mázlista szuperereje mentette meg attól, hogy a Hulk lezúzza a jobb oldalát, és a képregényes fizika attól, hogy Thor lezúzza a balt? Vagy mindez igaz, csak fordítva? Igaz, hogy Rozsomák egyszer seggbeszúrta a Sötét Főnixszel vívott csatában? (WTF???) Hamarosan kiderül!

Atom feed | HálóZsák képregények | 2003 óta